Baner reklamowy

W ubiegłym roku spadły realne wydatki na reklamę

24.04.2024
Redakcja
Czas czytania: < 1 minuta

Według Publicis Groupe szacowana wartość rynku reklamowego netto wyniosła blisko 12 mld zł, co stanowi wzrost o 7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Jak widać dynamika na tle innych lat wygląda pozytywnie, jednak w 2023 roku średnioroczna inflacja wyniosła 11,4 proc. co wskazuje na zduszenie wydatków mediowych przez reklamodawców oraz brak zgody rynku na przekazanie większych kwot rynkowi reklamowemu.

Branżami niezmiennie wiodącymi w zakresie wydatków były handel, farmacja i żywność. Każda z tych branż zwiększyła swoje wydatki. Wraz z największym wzrostem kategoria handel zdystansowała pozostałe, a warto zaznaczyć, że jeszcze kilka lat temu była zbliżona wielkością do farmacji.

Patrząc na branże, które na rynek reklamy przyniosły najwięcej budżetów, oprócz handlu, są nimi żywność, motoryzacja, higiena i pielęgnacja oraz farmacja. Oprócz branż, które urosły są i takie, które pomimo inflacji, utrzymały lub zmniejszyły wydatki. Są nimi telekomunikacja, finanse, odzież i dodatki oraz czas wolny. Największy spadek obserwujemy w kategorii media.

W zakresie alokacji budżetów w mediach to rok 2023 na dobre potwierdził obecność Internetu jako wiodącego medium dystansując telewizję o ponad 5 punktów procentowych. Równocześnie telewizja wraz z Internetem stanowi 84 proc. całego tortu reklamowego, co dla wielu firm poza zwycięskim duopolem i nie będących liderami w swojej kategorii, oznacza poważne wyzwanie biznesowe.

Z perspektywy klas mediów, które pozyskały największe budżety to pierwsze trzy pozycje oddają dokładnie kolejność przedstawioną w alokacji mediów powyżej. Jak widać, Kino i Outdoor, pomimo bardzo dużych nominalnych wzrostów, pozyskały, w stosunku do innych kategorii, relatywnie niskie budżety.

Analizując kanały jakie otrzymują największe budżety internetowe widzimy, że największe kwoty trafiają do reklamy Display tuż po reklamie w wyszukiwarkach (SEM), przy czym widzimy wzrost wydatków na reklamę Video z roku na rok zwiększa swój udział w torcie Digital.

MD/źródło: Double Check News

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA