Vectra samodzielnie zmienia warunki umowy? UOKiK stawia zarzuty
Jak twierdzi UOKiK, Vectra samodzielnie zmieniła warunki usług dostępu do internetu i telewizji swoim klientom. Dokonała tego, opierając się na klauzuli modyfikacyjnej, którą dodała do istniejących umów bez podstawy prawnej. Na jej podstawie podnosiła abonament o niewielkie kwoty (od 4 do 7 zł miesięcznie za każdą usługę). Jednak w umowie podpisanej przez konsumenta nie było zapisu pozwalającego przedsiębiorcy na podwyższenie opłat.
W związku z tym Prezes UOKiK przedstawił spółce zarzuty.
Nieprawidłowe zmiany w umowach
Prezes Urzędu wielokrotnie podważał nieprawidłowo wprowadzane zmiany w umowach i nieustannie przeciwdziała takim praktykom. Ponownie zarzucił spółce Vectra jednostronne modyfikacje umów oraz bezprawne zwiększanie opłat abonamentowych. Postępowanie może zakończyć się karą sięgającą 10 proc. obrotów firmy oraz obowiązkiem zwrotu nienależnie pobranych kwot.
Wielokrotnie kwestionowaliśmy nieprawidłowo wprowadzane zmiany w umowach na czas nieokreślony lub określony w sektorze telekomunikacyjnym czy w branży finansowej. Po naszych działaniach rynek dostosowuje się do przepisów. Vectra tymczasem kolejny raz niezgodnie z prawem podniosła opłaty. Nie zostawiamy tego bez reakcji. Takie działanie przedsiębiorcy zaburza również konkurencję na rynku, ponieważ jest szkodliwe dla uczestników przestrzegających zasad
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Klauzula inflacyjna
Dodatkowym zarzutem jest jednostronne wprowadzenie do istniejących umów tzw. klauzuli inflacyjnej. Tę samą klauzulę Prezes UOKiK uznał w decyzji kończącej inne postępowanie za niedozwolone postanowienie we wzorcach umownych. Klauzule prawomocnie uznane za abuzywne nie mają mocy wiążącej i nie obowiązują konsumentów.
Jeśli w toku postępowania potwierdzą się zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, Vectrze może grozić kara do 10 proc. obrotu oraz obowiązek usunięcia skutków naruszenia, czyli zwrotu bezprawnie pobranych opłat.
Nie pierwszy raz UOKiK zajmują się Vectrą
To nie pierwszy taki przypadek Już w 2019 r. Prezes UOKiK wydał wobec Vectry decyzję zobowiązującą, która dotyczyła jednostronnego wprowadzania zmian do istniejących umów – modyfikacji zakresu usług i podwyżek cen. Wtedy spółka uniknęła kary finansowej, a konsumenci otrzymali rekompensatę.
Jednak monitoring działań firmy oraz skargi napływające do Urzędu wskazywały, że Vectra nadal narusza zbiorowe interesy konsumentów. Dlatego pod koniec 2022 r. Prezes UOKiK nałożył na spółkę karę ponad 22 mln zł za jednostronne zmiany umów i bezprawne podwyżki abonamentu za internet i telewizję o 5 zł miesięcznie. Nakazał zaprzestanie tych praktyk i ustalił rekompensatę dla klientów. Wyrok potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale nie jest on prawomocny, ponieważ spółka złożyła apelację.
W listopadzie 2024 r. weszło w życie Prawo Komunikacji Elektronicznej, które wzmacnia ochronę konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych. Nowe przepisy potwierdzają dotychczasowe stanowisko sądów i Prezesa UOKiK wobec jednostronnych zmian umów przez przedsiębiorców. Dodatkowy wymóg dotyczy umów na czas określony, gdzie zmiana umowy jest możliwa tylko w ograniczonych przypadkach. Chodzi o obiektywne okoliczności, na które dostawca nie ma wpływu i których nie mógł przewidzieć.