Trzeci dzień Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Przyszłość transportu
Trzeciego dnia XXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu szczególnie wybrzmiały kwestie związane z transportem i innowacjami z nim związanymi.
Przyszłość transportu
Panel “Zakaz sprzedaży aut spalinowych 2035. Koniec motoryzacji indywidualnej?” poświęcono obawom związanym z wprowadzonym przez EU zakazem sprzedaży aut z napędem spalinowym, który ma zacząć obowiązywać za niespełna 13 lat. Uczestnicy debaty zwrócili uwagę m.in. na brak gotowości technologicznej do pełnego przejścia na samochody elektryczne czy na tendencje do “utrudniania” poruszania się samochodami w dużych miastach (np. zwężanie pasów ruchu).
W panelu “Europa w obliczu wymuszonej rewizji szlaków dostaw surowców i energii” o konsekwencjach wojny na Ukrainie dla bilansu energetycznego krajów europejskich i szlaków dostaw surowców energetycznych wymienili, prócz przedstawiciela Polski, także goście z Kazachstanu, Bułgarii, Wielkiej Brytanii i Norwegii.
Innowacje i bezpieczeństwo
“W poszukiwaniu utraconej innowacyjności” – taki był tytuł panelu, który poświęcony był międzynarodowej dyskusji o współczesnych problemach z innowacyjnością. Wśród poruszonych tematów było m.in.: znaczenie budowy kultury innowacyjności i współpracy w tym zakresie z uczelniami wyższymi, jak również między sektorem publicznym i prywatnym. Omówiono także to, jakie różnice między podejściem do rozwoju można dostrzec między UE a Stanami Zjednoczonymi.
“Bezpieczeństwo i rynek. W poszukiwaniu kompromisu” – dyskutanci próbowali wspólnie znaleźć odpowiedź na pytanie, jak należy przygotować się na sytuację nie do przewidzenia – takie jak rosyjska inwazja na Ukrainę. Szczególne miejsce poświęcono dyskusji o współpracy między instytucjami międzynarodowymi i sektorem prywatnym.
Zobacz też: Drugi dzień Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Droga do transformacji energetycznej