Trako 2023. Pesa i Newag ponownie powołały konsorcjum
Pesa i Newag drugi raz w tym roku wystartują wspólnie w przetargu. Ich wspólnym celem jest największe zamówienie w historii PKP Intercity. Gra toczy się o dostawę 38 piętrowych siedmiowagonowych zestawów push-pull i 45 lokomotyw. Wcześniej, w lipcu, PKP Intercity unieważniło przetarg.
Konsorcjum Pesa Bydgoszcz – Newag złożyło jedyną ofertę w poprzednim przetargu, jednak znacznie przekraczała ona budżet zamawiającego. Konsorcjum złożyło ofertę o wartości 7,824 mld zł brutto, z kolei budżet zamawiającego wynosił zaledwie 5,412 mld zł.
Zdaniem części komentatorów, wspólne działanie odwiecznych rywali może stanowić pierwszy krok w kierunki ewentualnej fuzji obu przedsiębiorstw, która wciąż nie jest wykluczona.
Drugi przetarg
W sierpniu tego roku PKP Intercity po raz drugi rozpisało przetarg na 38 piętrowych siedmiowagonowych zestawów push-pull i 45 wagonów. Najważniejsza zmiana, to terminy wykonania pojazdów. Ponadto na korzyść dostawców zmieniono też sposób zapłaty za zamówienie. Płatności mają być wykonywane już na etapie produkcji.
W czwartek 21 września, ostatniego dnia targów Trako, Pesa i Newag podpisały umowę powołującą kolejne konsorcjum, w celu startu w nowym przetargu PKP Intercity.
Pesa zajmie się budową wagonów piętrowych i sterowniczych, z kolei Newag dostarczy nowoczesne lokomotywy.
Prezes PESA dla PKB24 o przyszłości polskiej kolei i napędzie wodorowym
MD/źródło: rynek-kolejowy.pl