Słownik marketingowy: droppshiping
15 listopada 2021
Redakcja

Słownik marketingowy: droppshiping

W dobie tzw. e-commerce, czyli handlu internetowego, pojawia się coraz więcej pojęć i stojących za nimi rozwiązań, o których wcześniej się nam nie śniło. Dropshipping to model sprzedaży online, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród właścicieli e-sklepów. W dużym uproszczeniu, polega on na przeniesieniu procesu wysyłki towaru do klienta z e-sklepu na hurtownię; czyli klient kupuje w sklepie online, ale paczkę dostaje z hurtowni.  E-sklep funkcjonując w dropshipping eliminuje potrzebę prowadzenia magazynu oraz nie musi zajmować się już realizacją zamówień. Jest to rozwiązanie z pewnością wygodne i korzystne dla każdej ze stron, choć nie pozbawione wad; także ze względu na marketing i promocję tak działającego sklepu.

Jedną z największych zalet funkcjonowania w modelu dropshipping z punktu widzenia e-sklepu jest możliwość skupienia całej energii, czasu, a także środków finansowych na promocji i marketingu. Przeniesienie na hurtownię procesu realizacji zamówień oznacza duże oszczędności związane z ograniczeniem kosztów zatowarowania sklepu: magazynowania produktów, zamrażania kapitału w towarze oraz obsługą zamówień. E-sklep płaci hurtowni tylko za to, co sprzedał swoim klientom. Dropshipping oznacza także możliwość poświęcenia całego czasu i energii na odpowiedniej promocji sklepu, a więc na tym, czym e-sklep powinien zajmować się zawsze w pierwszej kolejności. 

Decydując się na współpracę w dropshipping w pierwszej kolejności warto sprawdzić techniczne możliwości integracji, które pozwolą na bezproblemową i jak najczęstszą aktualizację oferty w e-sklepie; przy czym najwygodniejszym rozwiązaniem dla e-sklepu wydaje się być tzw. gotowa integracja przygotowana dla konkretnej hurtowni.

Współpraca w dropshipping to komfort dostępu do bardzo szerokiej gamy produktów, które możemy zaoferować naszym klientom bez konieczności wcześniejszego ich zakupu, a co za tym idzie: większe pole manewru w promocji produktów komplementarnych i podobnych na zasadzie cross-selling, a do tego dostępnych od ręki dla klienta.

Hurtownie coraz lepiej rozumieją, że efektywne funkcjonowanie e-sklepów w modelu dropshipping jest w ich najlepszym interesie; dlatego coraz więcej z nich otwiera się na szerokie wsparcie dla e-sklepów w obszarze marketingu. Chętnie udostępniają opisy w kilku wersjach językowych, wysokiej jakości zdjęcia, filmy video oraz inne materiały marketingowe. Nie jest prawdą, że współpraca w modelu dropshipping oznacza dla e-sklepu anonimowość przy realizacji zamówienia: coraz więcej hurtowni oferuje pakowanie produktów zgodnie z identyfikacją wizualną sklepu oraz załącza do paczek materiały marketingowe, takie jak ulotki i katalogi dostarczone przez e-sklep. Niektóre z hurtowni oferują wsparcie w postaci publikacji w prasie branżowej, testy i recenzje produktów czy obsługę serwisów społecznościowych.

W większości przypadków e-sklep ustala swoje ceny, narzucając odpowiednią marżę na towary załadowane z hurtowni, w które to hurtownia nie ingeruje w żaden sposób. Zdarzają się jednak także takie, które ściśle kontrolują wysokość cen w e-sklepach obsługiwanych w modelu dropshipping lub zastrzegają sobie prawo do narzucenia ściśle określonej marży – np. 10%. 

Funkcjonowanie w takim systemie jest specyficzne, biorąc pod uwagę choćby politykę cenową hurtowni lub możliwości w zarządzaniu ofertą produktową. Jedno jest pewne: współpraca w modelu dropshipping pozwala skupić się e-sklepowi całkowicie na promocji oraz wszelkich działaniach, mających na celu zwiększenie sprzedaży oraz na nie zamrażanie środków w towarach.

Oprac: KK