Przetarg na audyt CPK wygrało konsorcjum złożone z firm-krzaków?
Rozstrzygnięto przetarg na pierwszy z 8 audytów projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Audyt ma zostać przeprowadzony w zakresie weryfikacji i oceny harmonogramów dla części lotniskowej oraz kolejowej. Wygrało konsorcjum trzech: firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR. Ich oferta była najniższą z 3 złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów.
O sprawie poinformował na Twitterze Maciej Wilk, ekspert ds. lotnictwa:
Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie: 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży, 3,19 mln zł kapitału własnego; 229 tys. zł zysku netto; i ok. 20 pracowników Wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali.
Wilk pokrótce opisał także firmy które wygrały przetarg:
PROJEKT PLUS Sp. z o.o. „posiada pewne doświadczenie w realizacji projektów lotniskowych, jednak były to np. projekty budowlane dróg kołowania czy projekt budowy masztów oświetlenia nawigacyjnego”. Prezesem Zarządu Spółki jest Piotr Niewiarowski, niegdyś Sekretarz Generalny Aeroklubu Polskiego i Prezes Mazowieckiego Portu Lotniczego Sochaczew Sp. z o.o.. Ten ostatni był w przeszłości zgłaszany jako lokalizacja dla nowego centralnego lotniska dla Polski.
Piotr Niewiarowski w maju 2016 wypowiadał się na temat CPK:
Czy skoro powstaje taki obiekt pod Berlinem, to czy ten w Polsce będzie miał rację bytu?
Głównym udziałowcem HMJ Sp. z o.o. jest Armand Brzosko „przedstawiający się jako inżynier z 25-letnim doświadczeniem oraz pilot liniowy”.
Pan Armand publikuje w Internecie krótkie publikacje, w których prezentuje nowatorskie podejście do projektowania portów lotniczych. Postuluje w nich m. in. odejście od klasycznych pomostów pasażerskich na rzecz stworzenia struktury terminala umożliwiającej parkowanie samolotów częściowo wewnątrz budynku
– podaje Maciej Wilk.
Trzecia firma współtworząca konsorcjum, TECH-TOR Sp. z o.o. specjalizuje się w budowie i remontach dróg żelaznych i kołowych. Jak jednak zwrócił uwagę Maciej Wilk, na stronie www przedsiębiorstwa nie widnieją jednak żadne referencje ani lista zrealizowanych projektów.
Skala osiąganych przychodów sugeruje jedynie prace niewielkiej skali.
– uważa Maciej Wilk.
MD/źródło: Twitter