Prawie połowa Polaków wierzy w poprawę siły nabywczej, ale oszczędności pozostają priorytetem
Z najnowszego raportu UCE RESEARCH i Shopfully wynika, że 46,7% Polaków przewiduje wzrost swojej siły nabywczej w 2025 roku w porównaniu z rokiem poprzednim, jednak większość z nich nie zamierza rezygnować z oszczędzania. Pod tym względem Polska zajmuje drugie miejsce w Europie, tuż za Austrią (46,9%). Z kolei 35,4% rodaków nie wierzy w poprawę swojej sytuacji finansowej, a 17,9% planuje zwiększyć wydatki, co stawia nas na pierwszym miejscu w rankingu optymizmu konsumenckiego w Europie.
Oszczędzanie mimo optymizmu
Jak wskazują autorzy raportu, nawyk oszczędzania wśród Polaków wynika z doświadczeń wysokiej inflacji w poprzednich latach.
Mimo że inflacja jest już mniejsza, Polacy nadal nie czują się do końca bezpiecznie. Ceny w sklepach nie bardzo chcą spadać, a dynamika ich wzrostu tylko lekko wyhamowała
– tłumaczy Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego i współautor raportu z Shopfully.
Wśród osób wierzących w poprawę sytuacji, ale nadal oszczędzających, dominują młodzi w wieku 18-24 lat (60,4%), zarabiający 5000-6999 zł netto miesięcznie (51,5%) oraz mieszkańcy miast liczących 200-499 tys. ludności (50,9%). Szczególnie studenci i uczniowie (69%) wykazują taką postawę, co może wynikać z ich planów na przyszłość, takich jak zakup mieszkania czy samochodu.
Sceptycyzm wśród seniorów i mniej zarabiających
Z raportu wynika, że 35,4% Polaków nie oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej. Najczęściej takie przekonanie wyrażają osoby w wieku 65-74 lat (56,2%), emeryci (57,1%) oraz konsumenci z dochodami netto 1000-2999 zł (49,4%), zwłaszcza z małych miejscowości (5-19 tys. mieszkańców, 39,5%).
W najgorszej sytuacji są seniorzy, emeryci i osoby najmniej zarabiające. Ich niskie świadczenia i słaba waloryzacja nie poprawiają sytuacji
– zauważa Biegaj.
Optymiści gotowi wydawać więcej
Tylko 17,9% Polaków wierzy w poprawę swojej siły nabywczej i planuje zwiększyć wydatki, co jest najwyższym wynikiem w Europie. Drugie miejsce zajmują Austriacy (11,4%), a kolejne Bułgarzy (10,6%) i Hiszpanie (7,6%). W Polsce najbardziej optymistyczni są młodzi w wieku 18-24 lat (30,8%), osoby zarabiające powyżej 9000 zł netto (37,9%) oraz mieszkańcy miast liczących 100-199 tys. ludności (23,5%).
Młode osoby, szczególnie te z wyższymi dochodami i mniejszymi zobowiązaniami, mogą sobie pozwolić na większe wydatki
– podsumowuje Biegaj.
Polska na tle Europy
W rankingu optymizmu konsumenckiego Polska plasuje się wysoko. Za nami uplasowali się Włosi (39,9%), Rumuni (37,3%), Bułgarzy (36,3%), Hiszpanie (35,5%), Niemcy (33,5%), Węgrzy (31,3%), a na końcu Francuzi (25,2%), spośród których aż 71,1% nie wierzy w poprawę swojej sytuacji.
Raport oparto na badaniu opinii publicznej przeprowadzonym metodą CAWI przez UCE RESEARCH i Shopfully na próbie 1032 Polaków w wieku 18-80 lat. Analogiczne sondaże zrealizowano w tym samym czasie w Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Włoszech, Bułgarii, Rumunii, Francji i na Węgrzech.