Port Lotniczy Zielona Góra – Babimost z rekordową ilością pasażerów i zarazem rekordową stratą
Port Lotniczy Zielona Góra – Babimost zakończył 2023 rok z imponującą liczbą odprawionych pasażerów, osiągając rekordowy wzrost w tym zakresie. Dzięki skutecznej promocji regionu przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, lotnisko zyskało na popularności i przyciągnęło większą liczbę podróżnych. W pierwszym kwartale 2024 roku obsłużyło 12 082 pasażerów, co stanowi wzrost o 167,4% w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Tak znaczny wzrost czyni Babimost liderem pod względem przyrostu liczby pasażerów wśród małych lotnisk w Europie, co jest niewątpliwym sukcesem promocyjnych działań samorządu.
Mimo tych osiągnięć, lotnisko Babimost odnotowało również rekordową stratę finansową, co stawia pod znakiem zapytania efektywność prowadzonych działań. Wzrost liczby odprawionych pasażerów nie przełożył się na poprawę wyników finansowych, co sugeruje, że zwiększenie popularności lotniska nie wystarczyło, aby zapewnić jego rentowność. Rekordowa liczba podróżnych nie zapobiegła stracie, co może wskazywać na potrzebę dalszych inwestycji i optymalizacji zarządzania. Taka sytuacja pokazuje, że mimo sukcesów w zwiększaniu liczby pasażerów, lotnisko musi jeszcze wiele zrobić, aby osiągnąć stabilność finansową.
Wzrost liczby pasażerów w ostatnich kwartałach był regularny i imponujący. Każdy kolejny kwartał 2023 roku przynosił lepsze wyniki niż analogiczne okresy w poprzednich latach. Dzięki skutecznej promocji regionu, zielonogórskie lotnisko przyciągało coraz więcej podróżnych, co dawało nadzieję na rozwój i poprawę wyników finansowych. Niestety, mimo wzrostu liczby odprawionych pasażerów, port lotniczy nie zdołał wygenerować zysku.
Rekordowa strata
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez portal rynek-lotniczy.pl, zielonogórskie lotnisko zakończyło rok 2023 z rekordową stratą finansową. Babimost stracił 155 078 złotych netto, podczas gdy rok wcześniej strata wynosiła 85 169 złotych. W latach 2021 i 2020 straty wynosiły odpowiednio 97 635 i 66 035 złotych. Mimo rosnącej liczby pasażerów, lotnisko nie zdołało przekroczyć progu rentowności.
Jednym z głównych wyzwań dla zielonogórskiego lotniska jest osiągnięcie rentowności. Jak informuje Zdzisław Haczek, rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego, aby lotnisko mogło osiągnąć zysk, powinno obsłużyć około 1 miliona pasażerów rocznie. Obecnie wiele regionalnych lotnisk w Polsce, takich jak Olsztyn-Mazury czy Łódź, również generuje straty.
Mimo trudnej sytuacji finansowej, planowana jest budowa nowego terminala pasażerskiego, co ma na celu dalszy wzrost ruchu i poprawę wyników finansowych lotniska. Obecnie trwają rozmowy z Zarządem Województwa Lubuskiego dotyczące siatki połączeń lotniczych na 2025 rok. Inwestycje w infrastrukturę i rozwój połączeń lotniczych mają przyciągnąć więcej pasażerów i potencjalnie zwiększyć rentowność portu.
Promocja lotów
Operatorem lotniska są Polskie Porty Lotnicze, jednak za promocję i dopłaty do lotów odpowiada Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. Skuteczne działania promocyjne przyciągnęły do Babimostu rekordową liczbę pasażerów, ale nie przełożyły się one na zyski finansowe. Wsparcie ze strony samorządu, w postaci dopłat do lotów, ma na celu zwiększenie atrakcyjności lotniska i przyciągnięcie większej liczby linii lotniczych oraz podróżnych.