Polskie firmy wciąż niechętne chmurom
30 listopada 2021
Kamil Śliwiński

Polskie firmy wciąż niechętne chmurom

W 2018 roku Eurostat podawał, że z chmur korzysta jedynie 11 proc. polskich firm. Dwa lata później, wg GUS, było ich już 24,4 proc. Wciąż jest to jednak odległe od europejskiej średniej wynoszącej 36 proc. W Skandynawii ten sam wskaźnik wynosi zaś przeszło 70 proc.

Tematy chmur, a w szczególności związanych z nimi kwestii bezpieczeństwa był przedmiotem panelu dyskusyjnego podczas BI Trends 2021, prowadzonego przez Pawła Pilarczyka, redaktora naczelnego ITBiznes. W dyskusji wzięli udział także Justyna Orłowska (pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, szefowa Centrum GovTech), Magdalena Dziewguć (Country Manager w Google Cloud Poland) i Grzegorz Bartler (CTO w Netii).

To prawdziwy przeskok technologiczny, ponieważ chmura pozwala uruchamiać narzędzia automatyczne i intuicyjne. Poza tym chmura daje gwarancję bezpieczeństwa zasobów. Co więcej, przypadku wielu organizacji pozyskanie na wewnętrzne potrzeby eksperta ds. IT w zakresie chmury może być niezwykle trudne. Znacznie rozsądniej jest powierzyć te zasoby profesjonalnemu operatorowi, profesjonalistom od rozwiązań w chmurze

-stwierdziła Justyna Orłowska. Podobne zdanie miała Magdalena Dziewguć z Google. Zdaniem tej ostatniej można wyłonić dwa podstawowe powody niechęci polskich firm do korzystania z chmur. Obawiają się one procesu migracji oraz niedoboru kompetencji.

Grzegorz Bartler z Netii przekonywał, że chmury są przede wszystkim rozwiązaniem bezpieczniejszym:

Nawet duża firma nie ma w pojedynkę szans zbudować takiej infrastruktury, która zabezpieczy jej cyfrowe zasoby w taki sposób jak profesjonalny dostawca rozwiązań w chmurze. Specjalistyczni dostawcy dysponują kilkoma data centrami w Polsce czy na terenie Europy. W razie jakichkolwiek problemów zasoby przenoszone są z jednego centrum do drugiego. Na przykład nowe serwerownie, które oddaliśmy do użytku na początku kwietnia tego roku, mają nawet kilka niezależnych źródeł zasilania. A poza tym, istnieją jeszcze inne lokalizacje, jeśli klient sobie życzy, można zasoby firmy dublować, nie ma najmniejszego problemu. Co jednak jeśli przedsiębiorstwo utrzymuje dane na własnych serwerach, które na przykład spłoną? A takie przypadki miały już miejsce. Co z backupem, odtworzeniem zasobów? Co z nowym sprzętem, na który teraz, w pandemii, czeka się miesiącami?

źródło: Business Insider