Polacy stawiają na luksusowe wakacje: Oszczędzają na co dzień, by zaszaleć w podróży
Aż 75 proc. Polaków planuje wakacyjny wyjazd między czerwcem a wrześniem 2025 roku – wynika z badania „International Travel Confidence Index 2025” przeprowadzonego na zlecenie Allianz Partners. To jeden z najwyższych wyników w Europie, gdzie wyprzedzają nas jedynie Włosi (83 proc.) i Hiszpanie (80 proc.). Polacy coraz chętniej inwestują w luksusowe doświadczenia podczas podróży, ograniczając codzienne wydatki, by spełnić urlopowe marzenia.
Gdzie i za ile? Morze, góry i zagranica
Z badania wynika, że 58 proc. Polaków spędzi wakacje w kraju, najczęściej nad morzem (32 proc.) lub w górach (22 proc.). Za granicę wyjedzie 35 proc. badanych. Średni budżet na wakacje to 6431,32 zł na gospodarstwo domowe, o 1091,71 zł więcej niż w 2024 roku. To wciąż mniej niż wydatki Austriaków (11 138 zł) czy Holendrów (10 042 zł), ale więcej niż Hiszpanów (4486 zł), co plasuje Polaków wśród najoszczędniejszych turystów w UE.
Mimo rosnących kosztów podróży, Polacy martwią się nimi najmniej w Europie – tylko 43 proc. wskazało obawy finansowe, w porównaniu do 69 proc. Niemców czy 68 proc. Włochów. Co piąty Polak (22 proc.) rezygnuje z wakacji, głównie z powodów finansowych, ale odsetek ten jest niższy niż w Holandii (30 proc.) czy Niemczech (34 proc.).
Luksus w cenie, oszczędności w odwodzie
Polacy są gotowi ciąć codzienne wydatki, by pozwolić sobie na wyjątkowy urlop. Aż 65 proc. ograniczy rozrywki, a 61 proc. odłoży większe zakupy, jak samochód czy remont. Jak podkreśla Agnieszka Krupa, dyrektor zarządzająca Allianz Partners Polska:
Wyniki badania pokazują, że Polacy niezmiennie kochają letni wypoczynek. Wakacje są ważnym czasem regeneracji, nawet jeśli oznacza to konieczność ograniczenia innych wydatków.
Aż 51 proc. polskich turystów – najwięcej w Europie – planuje luksusowe doświadczenia, nie szczędząc na nie środków. „W końcu wakacje są raz w roku” – to podejście wyróżnia Polaków na tle innych nacji.
Świadome podróżowanie
Polacy coraz bardziej zwracają uwagę na zrównoważone podróżowanie. Aż 66 proc. uwzględnia ryzyko środowiskowe, jak pożary czy powodzie, przy wyborze destynacji, a 56 proc. planuje bardziej ekologiczne formy transportu czy zakwaterowania.
Bezpieczeństwo też jest kluczowe: 54 proc. obawia się cyberzagrożeń, 53 proc. chorób, a 48 proc. ekstremalnych zjawisk pogodowych. Ryzyko przestępczości czy sytuacji geopolitycznej martwi 44 proc. badanych.
Ubezpieczenia turystyczne zyskują popularność
W 2025 roku 69 proc. Polaków planuje wykupić ubezpieczenie turystyczne, głównie dla zapewnienia pomocy medycznej (57 proc.) i zwrotu kosztów leczenia za granicą (50 proc.). Polacy oczekują szybkiej obsługi roszczeń i dostępu do telemedycyny 24/7 – tego wymaga ponad 80 proc. badanych.
Widać wyraźny zwrot ku bardziej świadomemu podróżowaniu. Ubezpieczenia to nie tylko ochrona, ale i realne wsparcie
– mówi Agnieszka Krupa.
Mimo to 31 proc. Polaków rezygnuje z ubezpieczenia, uznając je za zbędne przy krótkich, tanich lub „bezpiecznych” podróżach. Co czwarty woli zdać się na siebie.
Badanie „International Travel Confidence Index 2025”, przeprowadzone przez OpinionWay na zlecenie Allianz Partners, pokazuje, że Polacy są zdeterminowani, by wakacje 2025 były niezapomniane. Oszczędzają na co dzień, by zainwestować w luksus i świadome podróżowanie, a rosnąca popularność ubezpieczeń turystycznych świadczy o większej odpowiedzialności.
Jak podkreśla Agnieszka Krupa:
Polacy kochają wakacje i są gotowi wiele poświęcić, by przeżyć je w wyjątkowy sposób.