Święta Bożego Narodzenia

Polacy prezenty świąteczne kupują do 300 zł, na promocji i głównie przez internet

16.12.2024
Redakcja
Czas czytania: 3 minut/y

Kupiłeś już prezenty świąteczne? Im bliżej świąt, tym częściej pada to pytanie. Polacy są dosyć skrupulatni w planowaniu zakupów i wybierają się do sklepów z wyprzedzeniem. Mają też konkretną strategię, jeżeli chodzi o ceny. Na upominki dla bliskich Polacy najczęściej przeznaczają kilkaset złotych. Jak wynika z najnowszego badania VeloBanku, co trzecia osoba kupi prezenty za 100-300 zł, a 29 proc. zwiększy swój budżet na ten cel do 600 zł. Polacy chętnie korzystają z rabatów i promocji, częściej też zamiast stacjonarnie wybierają się na zakupy online. 

Na świątecznej liście zakupów jednym z istotnych punktów są prezenty. VeloBank w swoim najnowszym badaniu sprawdził, jak Polacy w tym roku podchodzą do wyboru upominków dla bliskich, jakie kwoty na nie przeznaczają i gdzie poszukują idealnego prezentu. 

Jedynie 3 proc. Polaków nie planuje żadnych wydatków w związku z prezentami, a 9 proc. zamierza na ten cel przeznaczyć mniej niż 100 zł. Najwięcej z nas, bo aż co trzeci Polak założył budżet od 100 do 300 zł i niemal tyle samo, bo 29 proc. będzie poszukiwało upominku w przedziale 300-600 zł. 17 proc. respondentów badania odpowiedziało, że na prezenty pod choinkę przeznaczy od 600 do 1 000 zł. Na najdroższy upominek, czyli za ponad 1000 zł, zdecyduje się niewielu, bo 8 proc. badanych.  

Nasze badanie wyraźnie pokazało, że Polacy racjonalnie i z rozmysłem podchodzą do świątecznych wydatków. Wypracowali sobie własne strategie oszczędzania w czasie inflacji, gdy ceny szybko rosną. Prawie połowa Polaków korzysta z promocji i rabatów przedświątecznych, aby zaoszczędzić przy organizacji Bożego Narodzenia. Co trzeci badany planuje budżet z wyprzedzeniem i potem się go trzyma, co jest bardzo dobrą strategią zakupową i pozwala na rozsądne zarządzanie swoimi finansami. Są jednak też tacy, którzy dają się ponieść zakupowemu szaleństwu i podejmują decyzje finansowe spontanicznie (15 proc.), a 2 proc. zamierza wspomóc się kredytem przy organizacji świąt. Bez względu jednak na wybraną strategię, dla osób, które chcą złapać nieco finansowego oddechu w trakcie świąt polecamy zapoznać się z naszą ofertą. Kredyt z RRSO 11,4 proc. można zacząć spłacać dopiero po 3 miesiącach, bank nie pobiera też prowizji

wskazuje Joanna Jaworska, Dyrektor Departamentu Kredytów Detalicznych z VeloBanku. 

Promocja zawsze w cenie 

Polacy kochają promocje – potwierdzają to wyniki badania VeloBanku. Prawie dwie trzecie nie przechodzi obojętnie wobec rabatów i obniżek, w tym 28 proc. zawsze poluje na najlepsze okazje. Często robi to 37 proc. Polaków, ale jednocześnie przyznają, że nie jest to ich priorytet przy zakupach prezentów pod choinkę.

Miejscem, gdzie najchętniej poszukujemy prezentów, jest internet. To właśnie w sklepach online kupuje aż 65 proc. Polaków. Galerie handlowe są dopiero na drugim miejscu, wybiera się tam 53 proc. w celu kupna prezentów dla bliskich. Z kolei co piąty przyznaje, że zakup upominku świątecznego jest dziełem przypadku. Co dziesiąty wykorzysta swoje talenty i umiejętności i obdaruje bliskich własnoręcznie wykonanym prezentem. 

Bez względu na to, czy zakupy robimy w sklepie stacjonarnym czy online, ułatwieniem dla szukających prezentów jest VeloFotka. Ten nowy produkt w VeloBanku rewolucjonizuje sposób robienia zakupów. Zamiast stać w kolejce po kredyt i czekać na decyzję wystarczy, że w aplikacji mobilnej wybierzemy kredyt ratalny VeloFotka z RRSO 0 proc., zrobimy zdjęcie etykiety z ceną, zaakceptujemy wniosek, który pomoże nam wypełnić algorytm wspierany sztuczną inteligencją, przejdziemy weryfikację naszej zdolności kredytowej, by po pozytywnej decyzji, następnie w kilka chwil otrzymać środki. Do 6500 zł, nawet jeśli nie mamy konta w VeloBanku.  

Płatności mobilne doganiają gotówkę 

Internet zdetronizował sklepy stacjonarne. Polacy najchętniej robią zakupy online z powodu wygody i oszczędności czasu. Trend przenoszenia wielu spraw codziennych do świata wirtualnego widać bardzo dobrze w płatnościach. Choć gotówka trzyma się mocno, to w tym roku aż 44 proc. Polaków za prezenty świąteczne zapłaci za pomocą aplikacji mobilnych, na drugim miejscu wybija się płatność kartą, którą wybiera 30 proc. osób. 

Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej 1090 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 29.11-1.12.2024 roku. 

MD

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA