Polacy podchodzą inteligentnie do zakupów
Wg ekspertów z firmy badawczej GfK, tzw. smart shopperzy stanowią aż 71 proc. wszystkich konsumentów w Polsce. Osoby te „polują” na interesujące ich promocje, świetnie orientują się w cenach popularnych produktów i umiejętnie porównują oferty z różnych sieci.
Jak wyjaśniono w poniedziałkowej informacji GfK, „smart shopperzy” na zakupach mają ze sobą przygotowaną wcześniej listę:
Wiedzą, które produkty w jakim sklepie będą na promocji, a w głowie mają zakodowane ceny najczęściej kupowanych przez siebie produktów.
Ta kategoria klientów stanowi aż 71 proc. wszystkich konsumentów w Polsce. Liczba „sprytnych klientów” wzrasta z roku na rok. Tylko w ostatnim roku ich udział pośród konsumentów branży spożywczej zwiększył się aż o 19 punktów procentowych, czyli o 37%. Jak twierdzi Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia:
W najbliższych miesiącach możemy oczekiwać pogłębienia tego trendu.
Co raz większą popularnością cieszą się też wszelkiego rodzaju akcje promocyjne. W III kwartałach 2021 roku udział produktów kupionych w promocji wyniósł 27 proc., czyli aż o 4 punkty procentowe więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Polacy informacje o promocjach zdobywają z papierowych gazetek wydawanych przez sieci lub z reklam telewizyjnych.
Jednak i tu pandemia wprowadziła pewne zmiany – odkąd pojawił się kryzys wywołana przez koronawirusa konsumenci częściej korzystają z narzędzi cyfrowych, takich jak strony internetowe sklepów, gazetki wysyłane drogą e-mailową czy aplikacje mobilne przeznaczone na smartfony.
Polscy konsumenci w wyborze produktów w pierwszej kolejności kierują się ceną. Na drugim miejscu są cechy techniczne, zaś dopiero na 3 miejscu – marka.
Rosnąca liczba sprytnych nabywców sprawia, że z roku na rok na wartości zyskuje także rynek marek własnych. W zeszłym roku udział wartościowy produktów tego typu w rynku dóbr szybko zbywalnych wyniósł 19,3 proc. Jak ocenił Maksymiec:
Szacujemy, że w przyszłym roku rynek artykułów private brands przekroczy 21 proc. udziału w rynku FMCG. Oznacza to, że sektor ten będzie rozwijał się w tempie ponad 2 razy szybszym niż cały rynek FMCG.
źródło: wnp.pl