Po kolejach regionalnych także PKP Intercity podniesie ceny biletów
7 stycznia 2022
Kamil Śliwiński

Po kolejach regionalnych także PKP Intercity podniesie ceny biletów

PKP Intercity podnosi ceny biletów na przejazdy kolejowe. Przewoźnik tłumaczy to koniecznością dopasowania do rosnących kosztów działalności: wyższych cen energii trakcyjnej czy modernizacji taboru i zapleczy technicznych. Nowe stawki zaczną obowiązywać od 13 stycznia 2022 r.

Ceny podzielone będą nadal według pięciu progów. Pierwsze trzy to cena bazowa z upustem 15, 30 i 45 proc. Dotychczas rabat był niższy i wynosił 10, 20 i 30 proc. Ostatnie dwa progi (obowiązują wyłącznie w pociągach kategorii EIP i EIC) to stała oferta “Promo Plus” i “Super Promo”.

Jak bardzo wzrosną ceny?

Stawka bazowa na pociąg EIP (Express InterCity Premium) wzrośnie z obecnych 150 zł do 169 zł. Jeśli kupimy bilet w ramach I progu promocyjnego, to zapłacimy 143,65 zł (wcześniej 135 zł), w ramach II progu promocyjnego 118,30 zł (wcześniej 120 zł), a w ramach III progu promocyjnego 92,95 zł (wcześniej 105 zł). W ofercie “Promo Plus” bilet kosztować będzie 70 zł (wcześniej 77 zł), a w ofercie “Super Promo” 49 zł, czyli tyle samo co przed zmianą cennika.

Stawka bazowa na pociąg EIC (Express InterCity) wzrośnie z obecnych 139 zł do 149 zł. Jeśli kupimy bilet w ramach I progu promocyjnego, to zapłacimy 126,65 zł (wcześniej 125,10 zł), w ramach II progu promocyjnego 104,30 zł (wcześniej 111,20 zł), a w ramach III progu promocyjnego 81,95 zł (wcześniej 97,30 zł). W ofercie “Promo Plus” bilet kosztować będzie 65 zł (wcześniej 73 zł), a w ofercie “Super Promo” 49 zł, czyli tyle samo co przed zmianą cennika.

Stawka bazowa na pociągi IC i TLK (InterCity i Twoje Linie Kolejowe) wzrośnie z obecnych 60 zł do 69 zł. Jeśli kupimy bilet w ramach I progu promocyjnego, to zapłacimy 58,65 zł (wcześniej 54 zł), w ramach II progu promocyjnego 48,30 zł (wcześniej 48 zł), a w ramach III progu promocyjnego 37,95 zł (wcześniej 42 zł).

Obecna aktualizacja to pierwsza systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014″ – przekonuje spółka. Dodaje, że od tamtego czasu istotnie zwiększyły się jej koszty działalności. “Pomiędzy 2014 a 2020 r. wzrost w tym zakresie wyniósł ponad 30 proc. w przeliczeniu na pasażera. O ponad 140 proc. wzrosły koszty związane z remontami taboru kolejowego oraz stacji postojowych. Znacząco wzrosły ceny energii trakcyjnej – o około 65 proc.

– wylicza PKP Intercity.

PKP Intercity swoje działania uzasadnia także wzrostem cen biletów u przewoźników regionalnych, w rezultacie czego bilety na pociągi dalekobieżne były niekiedy tańsze od biletów na połączenia przewoźników regionalnych operujących na tych samych trasach, którzy mieli dłuższe czasy przejazdu. Droższe bilety mają urealnić cennik i dostosować go do sytuacji rynkowej, tłumaczy spółka.

KŚ/źródło: Business Insider