ORLEN wraz z Yokogawą opracują technologię produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego
Paliwa syntetyczne są kluczowe, aby transport lotniczy mógł stać się neutralny klimatycznie a ich produkcja nie wymaga użycia surowców kopalnych. Celem Grupy Orlen jest osiągnięcie do końca 2030 roku zdolności produkcyjnych tego typu paliw na poziomie 70 tys. ton rocznie.
Współpraca z firmą Yokogawa stanowi kamień milowy w realizacji strategicznych aspiracji ORLEN związanych z uruchomieniem produkcji paliw syntetycznych. Projekt, który będziemy wspólnie realizować, umożliwi opracowanie szczegółowego procesu wytwarzania takich paliw na skalę przemysłową. Już teraz współpracujemy z naszym japońskim partnerem przy optymalizacji procesów rafineryjnych i petrochemicznych. Cieszę się, że tak kompetentny i sprawdzony partner, będzie wspierał rozwój nowej linii biznesowej ORLEN
– mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
W ramach współpracy, ORLEN i Yokogawa opracują zintegrowany system produkcji paliw syntetycznych. Przedsięwzięcie będzie polegać na stworzeniu wirtualnej repliki zakładu produkcyjnego, zwanej „cyfrowym bliźniakiem”, która umożliwi symulację i optymalizację procesów produkcyjnych, w celu wyboru najbardziej opłacalnej i zrównoważonej środowiskowo metody syntezy. Rozwiązanie to będzie zastosowane w nowej instalacji do produkcji paliw syntetycznych, która powstanie do końca 2030 roku.
Zrównoważone paliwa syntetyczne powstają w wyniku połączenia wodoru wytwarzanego w procesie elektrolizy, zasilanej energią odnawialną, z cząsteczkami dwutlenku węgla pochodzącymi z różnych procesów przemysłowych, w tym z zakładów wytwarzających biomasę, cementowni, hut stali i zakładów nawozowych. Tym samym produkcja paliw syntetycznych może w znaczący sposób ograniczyć przemysłową emisję gazów cieplarnianych.
Jedną z zalet paliw syntetycznych jest to, że mają niemal identyczne właściwości jak konwencjonalne produkty ropopochodne, takie jak benzyna, olej napędowy i paliwo do silników odrzutowych, a jednocześnie pomagają w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych. To podobieństwo umożliwia ich wykorzystanie w obecnie stosowanych silnikach spalinowych. Ponadto istniejąca już infrastruktura magazynowania, transportu i dystrybucji przeznaczona dla paliw ropopochodnych może być bez modyfikacji wykorzystywana do celów logistyki paliw syntetycznych. To w zasadniczy sposób ułatwi dekarbonizację m.in. transportu lotniczego. ORLEN oczekuje, że głównym odbiorcą paliw syntetycznych będzie przemysł lotniczy.
Dzięki współpracy z ORLENEM przyspieszymy osiągniecie neutralności emisyjnej w branży lotniczej. Wspólnie stworzymy innowacyjne, zintegrowane i wysoce autonomiczne systemy cyfrowe
– mówi Takayuki Matsubara, Prezes Yokogawa Europe.
Yokogawa dostarcza już kompleksowe rozwiązania dla Grupy ORLEN, obejmujące technologię automatyzacji, oprogramowanie do modelowania procesów rafineryjnych i petrochemicznych oraz narzędzia do optymalizacji zużycia energii w zakładach produkcyjnych.
Yokogawa dostarcza zaawansowane rozwiązania do pomiarów, kontroli i informacji dla klientów z wielu branż, w tym energetycznej, chemicznej, farmaceutycznej i spożywczej. Yokogawa odpowiada na potrzeby odbiorców problemy związane z optymalizacją produkcji, aktywów i łańcucha dostaw poprzez efektywne zastosowanie technologii cyfrowych, umożliwiających transformację w kierunku systemów autonomicznych.
MD