Odwołanie nie pomogło – chiński Yutong wygrywa z Solarisem
To już koniec procedury przetargowej na dostawę dziewięciu elektrycznych autobusów dla Ostrowca Świętokrzyskiego. Samorząd po raz drugi zdecydował się na „elektryki” marki Yutong. Ponowny wybór został przeprowadzony po decyzji Krajowej Izby Odwoławczej, która na wniosek głównego konkurenta Yutonga nakazała powtórzenie oceny ofert ze względów formalnych. O dziwo, rozstrzygnięcie w Ostrowcu Świętokrzyskim może namieszać w europejskim rankingu czołowych producentów elektrobusów.
O zmianie lidera europejskiego rynku autobusów elektrycznych poinformowała w corocznym raporcie firma Chatrou CME Solutions. Najnowsze dane wskazują, iż na pierwsze miejsce awansowała marka Yutong z 479 zarejestrowanymi w 2022 r. „elektrykami”, co dało jej 11,5 proc. udziału w rynku. W porównaniu z 303 rejestracjami Yutongów w 2021 r., oznacza to wzrost ich liczby o ponad 58 proc. Dopiero na szóste miejsce spadł dotychczasowy lider, który toczy batalię o kontrakt dla Ostrowca Świętokrzyskiego. Różnice w czołówce są bowiem na tyle niewielkie, że dostarczenie 9 elektrobusów więcej w skali roku może zadecydować nawet o kilku pozycjach w rankingu czołowych producentów.
– Zdajemy sobie sprawę, iż objęcie przez markę Yutong pozycji lidera rynku autobusów elektrycznych w całej Europie sprawia, że czeka nas jeszcze bardziej zacięta walka o każdy kontrakt i coraz bardziej nerwowa reakcja konkurencji. Jesteśmy jednak spokojni, gdyż nasza oferta dla Ostrowca Świętokrzyskiego – podobnie jak w przypadku każdego z dotychczasowych kontraktów – broni się pod względem merytorycznym i ekonomicznym – mówił Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland, która jest oficjalnym przedstawicielem Yutong Bus.
Knockout po otwarciu kopert
Postępowanie obejmuje dostawę 9 elektrycznych autobusów oraz zapewnienie im dziewięciu punktów ładowania zajezdniowego. Wybrana przez Ostrowiec Świętokrzyski oferta Busnex Poland ponownie uzyskała najwyższą punktację w trzech kryteriach, charakteryzując się nie tylko najbardziej atrakcyjną ceną, ale również najdłuższą, 72-miesięczną gwarancją, a także najlepszymi parametrami w zakresie zużycia energii.
Do przetargu zgłosiły się trzy firmy: ARP E-VEHICLES Sp. z o.o. z Solca Kujawskiego z ofertą na 24 661 500 zł, Busnex Poland Sp. z o. o. z Warszawy (20 457 600 zł) oraz Solaris Bus &Coach Sp. z o.o. (24 132 600 zł)
Przeczytaj też: Chińczycy zapewnili elektryczne autobusy dowożące kibiców podczas Mundialu w Katarze
Busnex Poland planuje dostarczyć do Ostrowca Świętokrzyskiego 9 elektrycznych autobusów Yutong E9. Ten „elektryk” może pokonać na jednym ładowaniu ponad 350 kilometrów, jest dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej mobilności, a także posiada wydajny system klimatyzacji. Autobusy, które zakupi Ostrowiec Świętokrzyski, będą wyposażone również w tablice LED i LCD informacji pasażerskiej, system monitoringu wizyjnego oraz ładowarki USB. Samorząd inwestuje w zeroemisyjny tabor dzięki dofinansowaniu z realizowanego przez NFOŚiGW programu „Zielony Transport Publiczny”.