Odwołane pociągi w Lubuskiem – Polregio ma rozwiązanie
Rok 2024 w lubuskim transporcie kolejowym obfitował w trudności, które dotknęły zarówno pasażerów, jak i głównego operatora kolejowego w regionie – POLREGIO. Liczne odwołania i opóźnienia pociągów, braki w taborze oraz problemy infrastrukturalne skupiły uwagę opinii publicznej. Spółka POLREGIO w swojej odpowiedzi na zarzuty medialne wyjaśniła okoliczności oraz działania podjęte w celu poprawy sytuacji.
Jednym z przykładów kryzysu przedstawianym w mediach była sytuacja na trasie Wrocław–Zielona Góra. Według POLREGIO, w okresie od czerwca 2024 roku, na tej linii miało miejsce zaledwie 5 odwołań spowodowanych awariami po stronie przewoźnika. Pozostałe problemy wynikały z przyczyn niezależnych, takich jak powódź, prace remontowe prowadzone przez zarządcę infrastruktury PKP PLK czy odkrycie niewybuchów.
POLREGIO podkreśla, że liczba odwołań i opóźnień na tej trasie była sporadyczna i mieściła się w granicach akceptowalnych przez organizatora przewozów, czyli Województwo Lubuskie. W obliczu medialnego chaosu spółka zaznacza, że problemy te nie odzwierciedlają pełnego obrazu sytuacji.
Od czerwca 2024 r. na linii Wrocław-Zielona Góra miało miejsce 5 odwołań spowodowanych awariami – przyczyny pozostałych odwołań leżały po stronie zarządcy infrastruktury (PKP PLK), były następstwem powodzi lub znalezienia niewybuchów. (…) Co więcej, również opóźnienia pociągów (z przyczyn leżących po stronie POLREGIO) na tej linii nie były częste – ich liczba pozostawała na poziomie niższym od wskaźnika wymaganego przez Województwo Lubuskie.
Dlaczego doszło do kryzysu?
Spółka POLREGIO wskazuje na wieloletnie zaniedbania oraz brak inwestycji w tabor spalinowy jako główną przyczynę obecnej sytuacji. Liniami niezelektryfikowanymi, które stanowią znaczną część połączeń w regionie, obsługiwane są wyeksploatowane pojazdy, co prowadzi do częstszych awarii i opóźnień.
Obecny Zarząd spółki – powołany 20 czerwca 2024 r. – przystąpił do naprawy sytuacji w województwie lubuskim niezwłocznie po rozpoczęciu swojej pracy. Dzięki podjętym działaniom, w tym doraźnym, liczba pociągów odwołanych w tym województwie w okresie od lipca do listopada 2024 r. spadła o blisko 70%, w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Dodatkowo, w latach 2016–2024 zarząd spółki nie podjął wystarczających działań, aby sprostać rosnącym wymaganiom pasażerów oraz zmieniającym się warunkom technicznym i organizacyjnym.
Obserwowana dziś zła sytuacja w tym województwie jest efektem decyzji władz POLREGIO podejmowanych w latach 2016–2024 (I połowa roku). Wielu lat zaniedbań nie da się naprawić w kilka miesięcy. Planowane jest kontynuowanie działań naprawczych zainicjowanych przez obecny Zarząd spółki.
Działania naprawcze nowego zarządu
Obecny zarząd POLREGIO, powołany w czerwcu 2024 roku, natychmiast przystąpił do wdrażania działań naprawczych. Wśród kluczowych kroków znalazły się:
- Przesunięcie taboru z innych regionów w celu wzmocnienia zasobów Zakładu Lubuskiego.
- Przeniesienie części prac utrzymaniowych do zakładu w Lesznie, co pozwoliło na odciążenie lokalnych punktów serwisowych.
- Audyt techniczny taboru spalinowego, przeprowadzony przez niezależny podmiot.
- Rozmowy z PKP CARGOTABOR dotyczące współpracy w zakresie utrzymania pojazdów.
- Korekta rozkładów jazdy, aby lepiej skoordynować połączenia z innymi przewoźnikami.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zamówił nowoczesny, hybrydowy pojazd FPS PLUS 228M, który ma obsługiwać trasę Kostrzyn–Gorzów–Poznań. Choć jest to krok w dobrym kierunku, eksperci wskazują, że pojedynczy skład nie rozwiąże systemowych problemów związanych z niedoborem taboru i brakiem modernizacji infrastruktury.
POLREGIO podjęło znaczące kroki w celu poprawy sytuacji, jednak konieczne są dalsze działania – zarówno po stronie przewoźnika, jak i organizatorów transportu oraz zarządców infrastruktury.
Jesteśmy w trakcie przygotowań do uruchomienia nowego rozkładu jazdy, zamówionego przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. Należy zaznaczyć, że liczba pociągokilometrów zamówionych przez organizatora przewozów nie uległa znacznej zmianie.
Kluczowe będzie monitorowanie wdrożonyc