Korzystanie z mediów społecznościowych

Nowe regulacje dla cyfrowych gigantów. Koniec z wybiórczą cenzurą w social mediach?

03.03.2023
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

Platformy które mają ponad 45 mln aktywnych użytkowników w Europie będą podlegały nowym regulacjom wynikającym z Aktu o Usługach Cyfrowych. Dotyczą one m.in. moderacji treści, przejrzystości i wykorzystywania algorytmów – czytamy w tygodniku Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Czy to oznacza koniec wybiórczego i usuwania treści z takich platform jak Facebook czy YouTube?

18 platform należących do 12 firm zadeklarowało powyżej 45 mln aktywnych użytkowników w Europie. Oznacza to, że będą one podlegały nowym regulacjom dla bardzo dużych platform i wyszukiwarek internetowych. Wynikają one z unijnej regulacji, tzw. Aktu o Usługach Cyfrowych która została opublikowana w październiku ub.r.. Na nowo określa obowiązki pośredników internetowych, w tym platform, dotyczące moderacji treści, przejrzystości czy wykorzystania algorytmów.

Platformy i wyszukiwarki, mające w Europie powyżej 45 mln aktywnych użytkowników, określane są mianem „bardzo dużych platform (wyszukiwarek) internetowych”. Podlegają one najszerszemu zakresowi przepisów. 17 lutego minął termin deklarowania przez firmy liczby użytkowników. Do tych, które nie spełniły tego obowiązku Komisja Europejska zwróci się z odrębnym żądaniem.

Google i Meta

Spośród wszystkich platform największą liczbę aktywnych użytkowników zadeklarował YouTube – ponad 401 mln, co odpowiada niemal 90 proc. mieszkańców UE. Na drugim miejscu jest wyszukiwarka Google (ponad 332 mln), na trzecim Mapy Google (278 mln).

Na liście znajdują się dwie wyszukiwarki, dwa sklepy z aplikacjami, cztery marketplace’y, Wikipedia, Mapy Google oraz aż osiem usług społecznościowych. Alphabet (spółka-matka Google) ma pięć usług z tej listy, Meta i Microsoft po dwie, pozostałe firmy po jednej.
Amazon, Apple, Pinterest, Alibaba i Booking.com wskazały tylko, że mają powyżej 45 mln aktywnych użytkowników w UE, bez podawania konkretnej ich liczby.

Komisja Europejska formalnie wskaże firmy, które spełniają kryteria bardzo dużych platform (wyszukiwarek), najprawdopodobniej w ciągu dwóch do sześciu tygodni. Możliwe, że oprócz firm, które już zadeklarowały liczbę użytkowników, wskazane zostaną jeszcze inne – takie, które nie dopełniły obowiązku lub zaniżyły liczbę użytkowników. Warto przy tym podkreślić, że wśród firm deklarujących przekroczenie progu nie ma ani jednej europejskiej.

Nowe obowiązki

W porównaniu do mniejszych firm, bardzo duże platformy i wyszukiwarki internetowe będą miały dodatkowe obowiązki, m.in. w zakresie zarządzania ryzykiem, wprowadzania środków ograniczających ryzyko, niezależnego audytu.

Będą też musiały zaoferować możliwość korzystania z ich usług bez profilowania oraz zapewnić dodatkową przejrzystość reklam. Będą też uiszczać składkę pieniężną, z której pokryte zostaną koszty działań regulacyjnych Komisji Europejskiej. Wszystkie przepisy nowego aktu będą egzekwowane od lutego 2024 r.

Zobacz też: Unia Europejska wciąż nie jest wolna od korupcji.
MD/źródło: tygodnik PIE

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA