Fabryka Volkswagena w Niemczech

Niemiecki sektor przemysłowy już od lat jest w stagnacji. Teraz grozi mu poważny kryzys

20.02.2025
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

W latach 2019-2024 wolumen niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, najważniejszej branży eksportowej tego kraju. spadł o 15 proc. O kolejne 20 proc. spadł w latach 2021-2024 wolumen niemieckiej produkcji w przemyśle chemicznym i mineralnych surowców niemetalicznych – czytamy w najnowszym Tygodniku Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Stagnacja niemieckiego przemysłu to problem nie tylko naszych zachodnich sąsiadów, ale całej Europy.

Stagnacja niemieckiego przemysłu

Wartość dodana brutto niemieckiego sektora przemysłowego i jego dochody są obecnie na zbliżonym poziomie jak w 2015 r. i zaledwie o niecałe 25 proc. wyższe niż w 2005 r., czytamy w tygodniku.

Jak wskazuje niemiecki urząd statystyczny Destatis, głównymi gałęziami eksportowymi niemieckiego przemysłu w 2023 r. były pojazdy silnikowe i części motoryzacyjne (17,3 proc.), maszyny (14,4 proc.) i produkty chemiczne (9 proc.). Według danych Eurostatu, w 2023 r. udział przemysłu w wartości dodanej gospodarki Niemiec wyniósł 21,9 proc. i stanowił 27 proc. wartość produkcji sprzedanej przemysłu w UE.

Wolumen produkcji niemieckich przemysłów energochłonnych był w 2024 r. najniższy od 15 lat. Obejmuje on produkcję metali podstawowych (np. stali), pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych (np. cementu) oraz produkcję chemikaliów. Wolumeny produkcji materiałów wytwarzanych przez niemiecki przemysł energochłonny od 2020 r. nie przekraczają wartości osiągniętych podczas 20 lat i są w trendzie spadkowym.

Na uwagę zasługuje jednak względnie dobra sytuacja w niemieckim przemyśle farmaceutycznym, którego wolumen produkcji wzrósł w latach 2005-2024 o 62 proc., choć w latach 2022-2024 jego wartość spadła o 10 proc. Niemiecki przemysł motoryzacyjny jest drugim największym na świecie i stanowi 24 proc. całkowitego przychodu wygenerowanego przez niemiecki przemysł.

– podkreślają eksperci.

Niemcy przegrywają z konkurencją

Długoletnią stagnację obserwuje się także w kluczowym dla niemieckiego eksportu przemyśle samochodowym, elektrycznym oraz maszyn i urządzeń, czytamy w Tygodniku.

Produkcja pojazdów silnikowych w Niemczech wyniosła w 2023 r. 4,1 mln sztuk. Choć to o ponad 30 proc. więcej niż najniższy wolumen, odnotowany w 2021 r., to jednak ponad 32 proc. mniej niż w 2015 r., gdy w Niemczech wyprodukowano ponad 6 mln pojazdów.

Branża motoryzacyjna nie potrafi skutecznie przeciwstawić się światowej konkurencji produkującej pojazdy elektryczne z USA i Chin. (…) Niemiecki przemysł, który zużywa ponad jedną czwartą krajowej produkcji energii, redukuje zatrudnienie od początku kryzysu energetycznego w 2022 r. Liczba miejsc pracy w niemieckim przemyśle zmniejszyła się o 250 tys. w porównaniu z okresem sprzed pandemii COVID-19. Problemy niemieckiego przemysłu mają także wpływ na nastroje społeczne, co jest istotne w kontekście odbywających się 23 lutego 2025 r. krajowych wyborów parlamentarnych.

– zaznaczają eksperci Instytutu.

Źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA