Niemcy. Podróż po całym kraju przez miesiąc za jedyne 9 euro skusiła miliony kierowców
Oferta umożliwiająca podróżowanie po całych Niemczech z biletem miesięcznym za 9 euro zdobyła uznanie milionów Niemców, w tym kierowców, których skłoniła do zmianę środka transportu. Zauważalnie odciążyło to ruch na niemieckich drogach.
Bilety okazały się popularniejsze niż przewidywano
Według Związku Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych (VDV) w całych Niemczech kupionych zostało około 21 mln takich biletów.
Z około 10 mln abonentów, którzy otrzymali ten tani bilet automatycznie, oczekiwana wcześniej przez branżę transportową liczba 30 mln biletów sprzedanych w ciągu miesiąca nie tylko została osiągnięta, ale nawet lekko przekroczona
– powiedział prezes VDV Ingo Wortmann. Podane liczby odnoszą się do czerwca.
Z prognoz VDV wynika, że na podobnym poziomie zainteresowanie nabyciem biletu miesięcznego za 9 euro powinno utrzymać się także w lipcu. Bilet ten upoważnia jego właściciela do podróżowania w czerwcu, lipcu i w sierpniu po całych Niemczech wszystkimi środkami lokalnego transportu publicznego. Osoby abonujące zwykłe bilety miesięczne mogą korzystać z nich tak samo, jak z biletu za 9 euro, a różnica w ich cenie za trzy miesiące zostanie im zwrócona.
Odciążone drogi
Już w pierwszym miesiącu obowiązywania tego biletu stwierdzono zauważalne odciążenie ruchu drogowego i mniej korków.
Z analizy holenderskiej firmy TomTom, znanego producenta systemów nawigacyjnych, przeprowadzonej na zlecenie Niemieckiej Agencji Prasowej (DPA) wynika, że w 23 z 26 przebadanych miast w całych Niemczech stwierdzono zmniejszenie się liczby korków w porównaniu z okresem przed wprowadzeniem tego biletu.
Uzyskane dane pozwalają przypuszczać, że spadek liczby korków pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z wprowadzeniem biletu za 9 euro. Dojeżdżający własnym samochodem do pracy w niemal wszystkich przebadanych miastach stracili na to w czerwcu mniej czasu niż w maju
– powiedział specjalista firmy TomTom od ruchu drogowego Ralf-Peter Schaefer.
Eksperci przeanalizowali nasilenie korków w ruchu w dniach powszednich w 20 i 25 tygodniu kalendarzowym. Wybrano je specjalnie do badań, żeby uniknąć wpływu ferii oraz dni świątecznych na ich wyniki. Jak oświadczył Ralf-Peter Schaefer:
W pierwszych dniach po wprowadzeniu biletu za 9 euro dane uzyskane przez firmę TomTom nie wykazały żadnego wpływu tego posunięcia na ruch drogowy, ale obecnie w niemal wszystkich przebadanych miastach w Niemczech stwierdzono jego pozytywny wpływ na płynność ruchu
Pełne autobusy i pociągi
Koleje Niemieckie, które rozprowadziły większość biletów za 9 euro własnymi kanałami, mówią o wzroście liczby pasażerów w ruchu regionalnym w czerwcu o 10 do 15 procent w porównaniu z sytuacją sprzed pandemii koronawirusa. Porównały jednak popyt na bilety z czerwca tego roku z końcem roku 2019, przez co wartość takiej analizy jest ograniczona.
W trzymiesięcznym okresie obowiązywania biletu za 9 euro spółka-córka Deutsche Bahn, DB Regio, oferuje codziennie 250 dodatkowych przejazdów na liniach regionalnych. Nie jest to jednak zbyt dużo w porównaniu z około 22 tys. takich przejazdów dziennie obsługiwanych przez DB Regio.
MD/źródło: DW