Najbogatsi pławią się w bogactwie. Sprzedaż dóbr luksusowych rośnie w zawrotnym tempie
W 2021 roku wartość światowego rynku dóbr luksusowych szacowano na ponad 1400 mld dolarów. Tylko w ubiegłym roku sprzedaż luksusowych usług hotelarskich wzrosła o 55,5 proc. względem 2021 roku. Który segment jest najbardziej atrakcyjny do inwestowania? Według 63 proc. badanych firm są to kosmetyki – czytamy w najnowszym tygodniku PIE.
Bogatych stać na coraz więcej
Sprzedaż dóbr luksusowych tylko 110 największych firm na świecie szacowana jest na 730 mld USD, tj. 50 proc. wartości światowego rynku dóbr luksusowych w 2021 r. – jak wynika z ósmej edycji raportu Global Fashion & Luxury Private Equity. Ponad jedną trzecią wartości sprzedaży największych firm (36 proc.) wypracowali producenci osobistych dóbr luksusowych, które obejmują ubrania i akcesoria, biżuterię i zegarki oraz kosmetyki i perfumy. Na pozostałe 64 proc. wartości rynku złożyły się produkty z kategorii: samochody, hotele, prywatne samoloty, luksusowe rejsy, meble i jachty.
W 2022 r odnotowano wzrost sprzedaży we wszystkich kategoriach rynku dóbr luksusowych. Najlepsze wyniki osiągnęła branża hotelarska ze wzrostem wynoszącym aż 55,5 proc. r/r. W segmencie osobistych dóbr luksusowych (średni wzrost na poziomie 13,2 proc.) wyróżniają się producenci zegarków i biżuterii ze wzrostem o 17,3 proc.
Luksusowe hotele i kosmetyki
Przewiduje się, że w najbliższych trzech latach najsilniejszy wzrost sprzedaży (ponad 10 proc. r/r) będzie dotyczyć branży hoteli. Dynamikę od 5 proc. do 10 proc. r/r przewiduje się dla segmentów zegarków i biżuterii, kosmetyków i perfum oraz restauracji i mebli. Niekorzystne prognozy odnoszą się do sektora luksusowych aut (szacowany niewielki spadek sprzedaży r/r). Szacuje się, że najsilniejsze wzrosty rynku dóbr luksusowych (powyżej 10 proc. r/r) wystąpią w krajach Azji i państw Bliskiego Wschodu, a od 5 proc. do 10 proc. w Ameryce Północnej i Łacińskiej. Przewiduje się, że Europa osiągnie wzrost na poziomie 5 proc. w skali roku.
Blisko 2/3 największych firm rynku dóbr luksusowych (63 proc.) uznało, że w 2023 r. najbardziej atrakcyjnym dla inwestowania segmentem będą kosmetyki i perfumy. Po 50 proc. badanych uważa, że będzie to odzież i akcesoria oraz meble, a 33 proc. wskazało na zegarki i biżuterię.
W najbliższych latach firmy funkcjonujące na rynku dóbr luksusowych będą koncentrować się na rozwoju ESG (E – Środowisko, S – Społeczna odpowiedzialność i G – Ład korporacyjny), a cyfryzację przedsiębiorstw traktować jako narzędzie umożliwiające ekspansję swoich marek. Przejawem działań w tym kierunku będą strategie zakładające eksponowanie atrybutów wyróżniających produkty luksusowe na rynku (wysoka jakość, trwałość i długi cykl życia dóbr).
– czytamy w najnowszym tygodniku PIE.
Jak dodają eksperci, istotne będzie wzmocnienie wśród klientów przekonania, że zakup tych artykułów jest lokatą kapitału z czasem zyskującą na wartości. Wzmocnieniem zrównoważonego podejścia do rozwoju rynku dóbr luksusowych będzie udzielanie przez producentów wsparcia dla sprzedaży z tzw. drugiej ręki, np. poprzez inwestowanie w platformy trudniące się tego typu handlem.
Adresatami dóbr luksusowych coraz częściej będą klienci z pokolenia Z i Alfa. Skuteczne dotarcie do nich ma zapewnić cyfryzacja firm, w tym otwarcie się na świat Metaverse. Prezentowane będą nowe modowe kolekcje i możliwości zakupu produktów z limitowanych edycji, udostępnianych jedynie w wirtualnej rzeczywistości, wykreowanej w popularnych grach komputerowych.
MD/źródło: Tygodnik PIE