Microsoft kupił innego giganta. Największa transakcja w historii branży gier.
Activision Blizzard, jeden z największych gigantów branży gier wideo został kupiony przez Microsoft, który przeznaczył na to prawie 70 miliardów dolarów. Transakcja jest tak wielka, że sprawie przyjrzy się amerykański urząd antymonopolowy.
To nie pierwszy taki zakup dokonany przez Microsoft. We wrześniu 2020 roku Phil Spencer, CEO Microsoft Gaming, ogłosił zakup ZeniMax Media, w skład w której wchodzi m.in Bethesda Softworks, odpowiedzialna za takie serie gier jak Fallout,The Elder Scrolls, DOOM czy Wolfenstein. Ta transakcja była jednak blisko 10 krotnie mniejsza, od obecnej i wyniosła „tylko” 7,5 mld dolarów.
Przejęcie skomentował też sam szef Microsoftu Satya Nadella:
Gry są najbardziej dynamiczną i ekscytującą kategorią w branży rozrywkowej na wszystkich platformach i odegrają kluczową rolę w rozwoju platform metawersum
Activision Blizzard to amerykański holding, w skład którego wchodzą m.in. studia Activision, Blizzard Entertainment i producent gier mobilnych King. Do AB należą szereg najpopularniejszych i najbardziej dochodowych gier.
Twórcy Call of Duty
Jedna z głównych części składowych holdingu, Activision to twórcy i wydawcy jednej z najpopularniejszych, a zarazem najbardziej dochodowych serii – pierwszoosobowej strzelanki Call of Duty. Od 2003 roku ukazało się 26 odsłon – każda kolejna pojawia się mniej więcej co rok.
Activision poinformowało w kwietniu ubiegłego roku, że sprzedało łącznie 400 mln egzemplarzy gier z serii Call of Duty. W tym samym czasie darmowa odsłona gry przeznaczona wyłącznie do gry sieciowej i oparta o system mikropłatności – Call of Duty Warzone grało już 100 milionów graczy. To było blisko rok temu, a więc liczby od tego czasu zdecydowanie urosły.
Prócz popularnych CoDów, do Activision należy także m.in. serie Crash Bandicoot oraz Tony Hawk’s Pro Skater.
Największe MMO w dziejach i seria Diablo
Blizzard odpowiada zaś za serie gier związane ze światem fantasy, takimi jak popularne Diablo, WarCraft, StarCraft czy cyfrowa karcianka Hearthstone To także twórcy najpopularniejszej gry MMO w historii – World of Warcraft, w którą w szczytowym okresie (październik 2010) grało ponad 10 milionów osób.
Należy jednak zaznaczyć, że była to gra którą nie tylko trzeba było zakupić, ale także opłacić abonament, aby móc w nią grać. Jeszcze w ubiegłym roku w WoWa grało niespełna 5 milionów osób, które płaciło miesięczną subskrypcję w wysokości kilkunastu euro na miesiąc.
Prócz WoWa, do najpopularniejszych gier stworzonych przez Blizzard należą Overwatch, który zakupiło 50 milionów osób oraz seria Diablo – jej najnowszą, 3 część kupiło 30 milionów osób. W 2019 roku zapowiedziano ukazanie się 4 odsłony serii.
Mobilny gigant
W skład Activision Blizzard wchodzi także King Digital Entertainment, które tworzy gry na urządzenia mobilne. Jedną z nich jest doskonale znane w Polsce Candry Crush
To jedna z najpopularniejszych gier mobilnych, w którą każdego roku gra ponad 250 milionów osób. W 2020 przyniosła ona AB przychód ponad 1 miliarda dolarów.
Perspektywa na przyszłość
Activision Blizzard borykała się także od kilku miesięcy z bardzo złym wizerunek w branży, spowodowanym złym traktowaniem swoich pracowników jak również oskarżeniami o molestowanie w pracy.
W informacji prasowej, Phil Spencer, CEO Microsoft Gaming potwierdził zakup firmy Activision Blizzard za kwotę w wysokości 68,7 miliarda dolarów. Pod skrzydła firmy trafią takie zespoły jak Infinity Ward, Treyarch, Blizzard Entertainment czy Raven Software. W sumie pod kontrolą giganta będzie 30 studiów produkujących gier.
Zakupy dawnego rywala pozwoli Microsoftowi stać się trzecią największą firmą na rynku gier pod względem przychodów. Wyprzedzi Nintendo, a przed nim wciąż będzie Sony i chiński Tencent.
Zanim jednak transakcja zostanie sfinalizowana, sprawie przyjrzą się urzędy antymonopolowe. Do tego czasu Activision Blizzard będzie działać jako niezależna firma, kierowana przez Bobbiego Koticka.
Kamil Śliwiński