Jak różne pokolenia Polaków podchodzą do Black Friday?
Tylko 10 proc. badanych Polaków deklaruje, że nie skorzysta z promocji z okazji Black Friday – wynika z tegorocznej edycji badania realizowanego przez SMSAPI. Można więc śmiało powiedzieć, że jest to zjawisko powszechne w skali całego społeczeństwa. Ale analizując odpowiedzi w podziale na wiek respondentów, zauważyć można szereg różnic. Co i jak kupują konsumenci z poszczególnych pokoleń oraz jak podchodzą do wydarzeń takich, jak Black Friday?
Jak pokazuje najnowsza edycja corocznego badania na temat Black Friday, które realizuje platforma do masowej wysyłki SMS-ów SMSAPI, korzystanie z promocji w tym okresie jest wśród Polaków bardzo powszechne.
Jedynie 10 proc. ankietowanych zdecydowanie nie skorzysta w tym czasie z promocyjnych ofert. Ale patrząc na poszczególne grupy wiekowe, widać spore różnice. Przede wszystkim to osoby mające od 25 do 44 lat najczęściej deklarują (60 proc. wskazań), że na pewno kupią coś w trakcie czarnopiątkowych przecen. Natomiast najmłodsi (do 24 lat) i najstarsi (powyżej 65 lat) najczęściej uzależniają zakupy od atrakcyjności oferty – odpowiednio 50 proc. i 56 proc. Jednocześnie grupa do 24. roku życia jest jedyną, w której nikt nie stwierdził kategorycznie, że nie skorzysta z tego rocznych promocji.
Co i za ile? Ostatnie 30 dni kluczowe
Co ciekawe, większość badanych już przed Black Friday ma przygotowaną listę rzeczy, które chcieliby kupić w okresie promocji i nie ma tu szczególnych różnic jeśli chodzi o wiek. Aż 71 proc. wszystkich ankietowanych szuka wtedy wcześniej upatrzonych produktów, a 60 proc. celowo odwleka zakupy do ostatniego listopadowego piątku, licząc na przeceny.
To, że klienci planują z wyprzedzeniem i czekają z zakupami na odpowiednie promocje pokazuje, że cena jest dla nich istotnym kryterium wyboru produktu. Szczególnie ważne jest to dla najmłodszych i najstarszych, spośród których aż 86 proc. deklaruje, że kieruje się ceną przy wyborze sklepu. Dla wszystkich badanych odsetek ten wynosi 77 proc. Wśród najmłodszych najwyższy jest też odsetek tych, którzy zrezygnowali z zakupu gdy okazało się, że promocyjna cena była wyższa od najniższej z 30 ostatnich dni. Wyniósł on aż 87 proc., przy wyniku dla wszystkich badanych na poziomie 69 proc.
– zauważa Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI, platformie do masowej wysyłki wiadomości SMS.
– dodaje ekspertka SMSAPI.
Jeśli chodzi o związane z Czarnym Piątkiem wydatki, to osoby najmłodsze i najstarsze planują je stosunkowo najmniejsze. Jednak i wśród nich znajdują się tacy, którzy chcą na Black Friday wydać nawet 5 000 zł (7 proc. seniorów i 3 proc. najmłodszych). W pozostałych grupach wiekowych (od 25 do 64 lat) nie odbiega to od ogólnych wyników.
Pieniądze te najczęściej wydane będą na odzież i obuwie, kosmetyki oraz elektronikę i sprzęt RTV. Jedynie w wypadku najmłodszych tę ostatnią kategorię wśród trzech najpopularniejszych zastępuje rozrywka. Wydatki na nią deklaruje aż 53 proc. osób do 24 lat.
Dopasowane kanały komunikacji
Nie jest zaskoczeniem, że wśród ankietowanych wraz z wiekiem zmieniają się kanały, jakimi najczęściej docierają do nich informacje marketingowe. Wśród młodszych dominują media społecznościowe. W grupie 35-44 lata równie często źródłem informacji są bezpośrednio strony internetowe, które dla osób w wieku 45-54 lata są najistotniejsze w tym względzie. Natomiast osoby od 55 roku życia wiedzę o promocjach czerpią głównie z mediów tradycyjnych (telewizja, radio, prasa).
Jakie kanały są preferowane do odbioru komunikatów marketingowych? Tu odpowiedzi zaskakują, bo badani wskazują te, którymi już teraz otrzymują tego typu komunikację.
Jak pokazują wyniki ankiety, konsumenci mniejszą uwagę zwracają na komunikaty marketingowe w kanałach, w których takich treści nie oczekują. Może to świadczyć o tym, że w takich wypadkach potęguje się zjawisko, które w kontekście reklam internetowych określane jest mianem “banner blindness”, czyli “ślepoty banerowej”. Pokazuje to, że aby efektywność kampanii promocyjnej była wyższa, kanały dotarcia dobrać należy nie tylko pod kątem obecności w nich grupy docelowej, ale też tego, gdzie takich treści konsumenci oczekują. Duże pole do działania widać tu w obszarze marketingu SMS-owego. Otrzymywanie w ten sposób ofert zadeklarowało 13 proc. badanych, a chciałoby je dostawać blisko dwukrotnie więcej – uzupełnia ekspertka od marketingu
– zauważa Maja Wiśniewska-Hardek z SMSAPI.
Millenialsi bardziej “mobilni” niż Zetki
Choć najmłodszych uznaje się za najbardziej obytych z technologiami, to w kwestii zakupów częściej na rozwiązania mobilne stawiają osoby nieco starsze, w wieku 25-34 lata. Jest to szczególnie widoczne jeśli chodzi o płatności, których przy pomocy smartfonów dokonuje prawie 70 proc. spośród ostatniej z wymienionych grup. Wśród najmłodszych badanych robi to 60 proc.
Z naszego badania wynika, pomijając najmłodszą grupę, że ogólna zasada jest taka – im starszy respondent, tym częściej zakupy przez internet robi z użyciem komputera. O ile jeszcze wśród osób w wieku 45-54 lata ponad połowa posługuje się w tym celu urządzeniami mobilnymi, to u osób starszych jest to tylko niecałe 40 proc., a wśród seniorów poniżej 30 proc.
– mówi Maja Wiśniewska-Hardek z SMSAPI.
MD