Internetowi giganci zarobili miliardy na gromadzeniu danych Polaków
Jak wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w sumie ok. 6 mld zł są warte dane, które zgromadziły o polskich użytkownikach dwa czołowe koncerny technologiczne.
Wartość danych polskich użytkowników Google wyniosła 4,025 mld zł. W przypadku Facebooka jest to ponad połowa powyższej sumy – 2,196 mld – szacuje PIE w swoim najnowszym opracowaniu.
Z badań przeprowadzonych przez analityków wynika, że Polacy są skłonni płacić za ograniczenie firmom dostępu do swoich danych. W taki sposób odpowiedziało aż 38 proc. respondentów. Są w stanie zapłacić 17 zł miesięcznie za to, aby Facebook nie miał dostępu do danych zbieranych na platformie oraz pochodzących z innych źródeł i 14 zł miesięcznie za brak dostępu Google’a do naszych danych, w tym aktywności na innych portalach – podano w raporcie „Ile warte są nasze dane?”.
Rośnie świadomość Polaków na temat wartości naszych danych
87 proc. uczestników badania PIE uważa, że firmy technologiczne wiedzą o nas za dużo, a 84 proc. uważa, że działalność firm technologicznych powinna podlegać większej kontroli.
Inny model funkcjonowania platform cyfrowych jest zatem nie tylko możliwy, ale również społecznie pożądany – uważają autorzy raportu.
PIE wskazuje także, że 77 proc. respondentów zdaje sobie sprawę, że za bezpłatny dostęp do usług w sieci płaci swoimi danymi.
KŚ/źródło: Business Insider