Osoba korzystająca z Google na laptopie Apple

Google ma zostać podzielony a monopol na reklamy online złamany!

22.04.2025
Kamil Śliwiński
Czas czytania: 2 minut/y

Google znów w tarapatach! 17 kwietnia bieżącego roku sędzia federalna Leonie Brinkema z Wirginii orzekła, że technologiczny gigant nielegalnie utrzymywał monopol na rynku reklam online. „Google naruszyło ustawę antymonopolową Shermana, świadomie zdobywając i utrzymując monopolistyczną władzę w branży technologii reklamy online” – czytamy w orzeczeniu. To już drugi raz w ciągu roku, gdy amerykański sąd punktuje Google za nieuczciwe praktyki.

Co to oznacza dla Europy?

Wyrok może wstrząsnąć Google, które warte jest 1,86 biliona dolarów, i zmienić zasady gry w internecie – także w Europie, gdzie firma dominuje w reklamie cyfrowej.

Oprócz pozbawienia konkurentów możliwości rywalizacji, to wykluczające zachowanie znacząco zaszkodziło klientom Google wśród wydawców, procesowi konkurencji, a ostatecznie konsumentom informacji w otwartym internecie

– stwierdziła sędzia.

Kulisy sprawy

Departament Sprawiedliwości USA pozwał Google w 2023 roku, twierdząc, że firma zmonopolizowała kluczowe segmenty rynku reklamowego, m.in. narzędzia dla wydawców i oprogramowanie do aukcji reklam. Google Ad Manager, który generuje 31 miliardów dolarów rocznie, to serce tego systemu. Sędzia potwierdziła monopol w dwóch z trzech zarzucanych obszarów, odrzucając jedynie zarzut dotyczący narzędzi dla reklamodawców.

Google nie składa broni. „Wygraliśmy połowę tej sprawy i odwołamy się od drugiej połowy” – zapowiedziała Lee-Anne Mulholland z Google, podkreślając, że ich narzędzia są „proste, przystępne i skuteczne”. Ale sędzia była nieugięta:

Firma zmieniła swoje polityki i praktyki w sposób, który obniżył jakość produktów i zaszkodził konkurencji

Co dalej?

Sąd dał stronom tydzień na ustalenie kolejnych kroków. Rząd USA chce zmusić Google do sprzedaży części biznesu reklamowego, co może otworzyć rynek dla mniejszych graczy – także w Europie.

Departament Sprawiedliwości będzie kontynuował odważne działania prawne, aby chronić Amerykanów przed naruszeniami wolności słowa i wolnego rynku

– zadeklarowała prokurator generalna Pam Bondi.

To nie tylko problem Google. W USA trwają procesy przeciwko Apple, Amazon i Meta, a administracja prezydenta Trumpa zapowiada ostrą walkę z technologicznymi monopolami. „Sąd stosuje bardzo tradycyjne zasady antymonopolowe” – mówi Herbert Hovenkamp, ekspert prawa z Uniwersytetu Pensylwanii. Dla Europejczyków, przyzwyczajonych do unijnych regulacji jak GDPR, to sygnał, że globalny rynek cyfrowy może stać się bardziej sprawiedliwy.

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA