Pociąg na dworcu

Fundusze Europejskie pozwalają na modernizację polskiej kolei

30.12.2022
Redakcja
Czas czytania: 2 minut/y

Od 12 lat z dofinansowania unijnego korzysta PKP Intercity. W tym czasie narodowy przewoźnik pozyskał łącznie dofinansowania w kwocie 3,16 mld złotych, które wsparły projekty o wartości 7,71 mld zł. Środki pozwoliły na modernizację i zakup taboru oraz przebudowy i doposażenie obiektów infrastrukturalnych – poinformowano we wtorkowym komunikacie spółki.

Łącznie od 2011 roku, dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, PKP Intercity przeprowadziło modernizację 553 wagonów i 33 lokomotyw spalinowych. Wsparcie z UE pozwoliło też na zakup 45 nowych wagonów, 10 lokomotyw spalinowych, 20 lokomotyw elektrycznych i 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jak podała spółka, w pierwszej perspektywie finansowej skupiono się na wzmacnianiu parku taborowego. Jednym z pierwszych zakupów z wykorzystaniem funduszy były elektryczne zespoły trakcyjne ED250 (Pendolino). Pojawienie się nowych pociągów na polskich torach pozwoliło na stworzenie nowej kategorii usług – Express InterCity Premium. Ponadto zakupiono po 20 jednostek PesaDART i FLIRT, modernizowane były też wagony i lokomotywy.  

Od 2014 roku realizowane są dwa projekty, które częściowo finansowane są z funduszy unijnych. Projekty inwestycyjne „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” są współfinansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość projektów to ponad 2,5 mld zł brutto, a poziom dofinansowania to ponad 1,01 mld zł. Do końca br. PKP Intercity otrzyma 907 mln zł, co stanowi blisko 90 proc. dofinansowania dla obu projektów.

Projekty te obejmują 12 taborowych i 42 infrastrukturalne zadania inwestycyjne. Park taborowy przewoźnika wzmocniło 355 zmodernizowanych wagonów, a wśród nich m.in. wagony przedziałowe i bezprzedziałowe oraz wagony COMBO, które zwiększają dostępność kolei dla osób z niepełnosprawnościami i pozwalają na podróże z rowerem.  Z wykorzystaniem dofinansowania PKP Intercity zakupiło też 20 lokomotyw elektrycznych EU160 Griffin i zmodernizowano 13 lokomotyw spalinowych.

Środki unijne pozwalają też na modernizację i rozbudowę stacji postojowych. Zakończyły się przebudowy bocznic w Olsztynie i Kołobrzegu, postępują też prace modernizacyjne na stacji postojowej Szczecin Zaleskie Łęgi. Bocznica w Krakowie zyska zmodernizowaną sieć sprężonego powietrza i instalację wodną.

Trwa już trzeci etap modernizacji stacji postojowej Wrocław Główny, a w ostatnich tygodniach rozpoczęła się budowa nowoczesnej ekomyjni pociągów. Podobny obiekt działa już w Warszawie, a kolejna myjnia powstanie w Krakowie. Łącznie PKP Intercity będzie dysponować 7 ekologicznymi obiektami, które pozwolą na utrzymanie taboru w czystości. Stacja postojowa Warszawa Olszynka Grochowska dzięki dofinansowaniu zyskała urządzenia myjące i tokarkę podtorową.

Członek zarządu PKP Intercity Tomasz Gontarz, cytowany w komunikacie, podkreśla, że realizowany przez spółkę od kilku lat największy w historii program inwestycyjny przynosi coraz wyższą jakość podróżowania dla pasażerów oraz stały rozwój spółki.

Pozyskiwane przez nas środki z funduszy europejskich mają w tym duży udział. Przywiązujemy dużą wagę do tego, aby efektywnie z nich korzystać. Z myślą o dalszych inwestycjach na bieżąco monitorujemy możliwości pozyskania kolejnych środków unijnych

– dodaje.

MD

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA