Ford wycofuje się z pojazdów elektrycznych. „Przyszłość należy do Hybryd”
Ford wycofuje się z pomysłu w pełni elektrycznego SUV-a z trzema rzędami siedzeń, opóźnia wprowadzenie pickupa nowej generacji i zobowiązuje się do produkcji przyszłych pojazdów zasilanych benzyną i dieslem, powołując się na brak zainteresowania konsumentów samochodami w pełni elektrycznymi.
Ford ma być „przerażony” z jednej strony słabością popytu na pojazdy elektryczne, a z drugiej siłą i pomysłowością chińskich producentów samochodów. Koncern ogranicza swoje ambicje w zakresie pojazdów całkowicie elektrycznych, mimo że producenci, w tym Ford, odnotowali w pierwszym kwartale tego roku znaczny wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych.
Dowiedzieliśmy się, że klienci chcą mieć wybór, dlatego zapewniamy im ten wybór, oferując pełną gamę pojazdów elektrycznych, hybrydowych, napędzanych benzyną i dieslem
— powiedział redakcji Wired John Lawler, dyrektor finansowy Forda.
Istniejące już elektryczne modele Forda pozostaną w portfolio firmy, ale anulowane zostały projekty nowych całkowicie elektrycznych pojazdów. Dotyczy to m.in. elektrycznego Forda z trzema rzędami siedzeń, który dyrektor generalny Forda Jim Farley określił wcześniej mianem „spersonalizowanego pociągu ekspresowego”. Zamiast tego ma on być budowany jako hybryda.
W 2022 roku Ford utworzył 300-osobowy zespół którego misją było opracowanie taniego pojazdu elektrycznego, który byłby w stanie konkurować z chińskimi pojazdami.
Widzieliśmy, co się dzieje [na rynku] i wiedzieliśmy, że musimy zmienić nasze podejście. Rynek zmienia się globalnie, a Chińczycy mają nadwyżkę mocy produkcyjnych, więc wszystko sprowadza się do bycia zwinnym, bycia tanim i posiadania wielu tanich platform oraz umiejętności dostosowywania się w miarę rozwoju transformacji tej branży
— powiedział Lawler.
Producenci samochodów, tacy jak Ford, mają problemy z przekonaniem sceptycznych nabywców do przejścia na pojazdy całkowicie elektryczne, ponieważ klienci ci obawiają się ograniczonego zasięgu i ciągłego braku stacji ładowania.
Poprzez likwidację swojego trzyrzędowego SUV-a i opóźnienie wprowadzenia pickupa nowej generacji Ford ma nadzieję powstrzymać straty wynikające z jego wcześniej ambitnych planów dotyczących pojazdów elektrycznych.
Wracamy do zrozumienia klienta (…). Chodzi o zapewnienie im wyboru, (…), a mianowicie zapewnienie im opcji wyboru między w pełni elektrycznymi pojazdami akumulatorowymi a technologiami hybrydowymi
— powiedział Lawler na briefingu prasowym i dodał, że Ford nie wprowadzi w przyszłości na rynek żadnych nowych pojazdów elektrycznych, chyba że okażą się być rentowne w ciągu 12 miesięcy.
W tym roku wprowadzamy na rynek wiele pojazdów elektrycznych w Europie
— powiedział Ford w oświadczeniu, odnosząc się do dostępnego wyłącznie w UE Forda Explorera EV i Capri/
Lawler powiedział, że Ford ma „wiele technologii hybrydowych w fazie rozwoju” i pracuje nad innymi opcjami układu napędowego.
Będziemy nadal dostarczać pojazdy benzynowe i pojazdy z silnikiem Diesla, ponieważ jest na nie popyt i tak pozostanie
— potwierdził.
MD/źródło: Wired