Facebook pierwszy raz traci użytkowników, a jego wartość rynkowa spadła o 200 miliardów
3 lutego 2022
Kamil Śliwiński

Facebook pierwszy raz traci użytkowników, a jego wartość rynkowa spadła o 200 miliardów

W środę akcje Meta – właściciela Facebooka – spadły o ponad 20 proc. Stało się to po tym, jak gigant mediów społecznościowych opublikował słabszą niż oczekiwano prognozę. Winą obarcza zmiany prywatności u Apple i zwiększoną konkurencję o użytkowników ze strony rywali takich jak TikTok.

Po raz pierwszy w porównaniu z kwartałem wcześniejszym spadła liczba aktywnych każdego dnia użytkowników Facebooka na całym świecie – z 1,930 mld do 1,929 miliarda.

Zdaniem Meta to wina zmian wprowadzonych przez Apple w zakresie prywatności w systemie operacyjnym. Utrudniły one markom kierowanie i mierzenie ich reklam na Facebooku i Instagramie. Wskazał również na kwestie makroekonomiczne, takie jak zakłócenia w łańcuchu dostaw.

Presja ze strony konkurencji

Liczący już 18 lat gigant technologiczny coraz mocniej odczuwa presje ze strony konkurencyjnych platform takich jak TikTok i YouTube (który należy do Google). W związku z tym Meta spodziewa się spowolnienia wzrostu przychodów również w nadchodzącym kwartale.

Wpływa na to coraz większa rywalizacja między platformami o czas, który spędzają na nich użytkownicy ia także rosnące znaczenie takich funkcji jak “rolki”, które generują mniejsze przychody.

W ostatnim kwartale ubiegłego roku Facebook odnotował 2,91 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie – bez zmian w stosunku do trzeciego kwartału.

Spadki akcji Meta wywołały wyparowanie ponad 200 miliardów dolarów jej wartości rynkowej. Konkurencja – Twitter, Snap i Pinterest straciły kolejne 15 miliardów dolarów. 

O prawie 2 proc. spadły także akcje Alphabet Inc (holding Google), mimo tego, że we wtorek odnotowały rekordową kwartalną sprzedaż, która przekroczyła oczekiwania, spadły o prawie 2 proc.

Meta, która jest właścicielem drugiej co do wielkości cyfrowej platformy reklamowej na świecie (po Google), już wcześniej ostrzegała, że w czwartym kwartale jej działalność reklamowa stanie w obliczu „znacznej niepewności”.

Apple zaszkodziło reklamom

Dyrektor finansowy Meta, Dave Wehner, powiedział analitykom podczas telekonferencji, że wpływ zmian prywatności Apple może wynieść nawet 10 miliardów dolarów w 2022 roku.

Zmiany wprowadzone przez Apple w oprogramowaniu operacyjnym dają użytkownikom możliwość uniemożliwienia aplikacjom śledzenia ich aktywności online w zakresie reklam. Utrudnia to reklamodawcom, którzy polegają na danych, wypracowanie nowych produktów i poznanie rynku.

Meta prognozuje przychody w pierwszym kwartale w przedziale od 27 miliardów do 29 miliardów dolarów. Według danych IBES z Refinitiv analitycy spodziewali się 30,15 miliarda dolarów.

MD/Reuters