Dokąd eksportujemy polskie towary rolno-spożywcze?
W 2022 do krajów UE trafiały głównie takie towary rolno-spożywcze jak: mięso drobiowe (3,3 mld euro) i wołowe (1,8 mld euro) czy produkty mleczne. Trafiły tam także znaczne ilości papierosów (2,9 mld euro), produktów mlecznych (2,6 mld euro), mięso wołowe (1,8 mld euro), pieczywa (1,8 mld euro), karmy dla zwierząt (1,6 mld euro), a także wyrobów czekoladowych (1,5 mld euro). Naszym najważniejszym partnerem pozostają Niemcy i Wielka Brytania – ta ostatnia pomimo, że nie jest już członkiem UE.
Eksport do państw Unii
Polski eksport rolno-spożywczy na rynek UE charakteryzuje się znaczną koncentracją geograficzną. W 2022 roku głównym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Eksport do tego kraju w 2022 r. wyniósł 11,9 mld euro i był o 25 proc. większy niż przed rokiem.
Do Niemiec eksportowano głównie papierosy, mięso drobiowe, przetwory rybne, karmę dla zwierząt, pieczywo i wyroby piekarnicze, ziarno kukurydzy oraz czekoladę
i wyroby czekoladowe.
Drugim najważniejszym odbiorcą polskich artykułów rolno-spożywczych były Niderlandy (3,1 mld euro, wzrost o 37 proc). Do tego kraju trafiał eksport przede wszystkim mięsa drobiowego, papierosów, ziarna kukurydzy, mięsa wołowego, czekolady i wyrobów czekoladowych oraz soków owocowych i warzywnych.
Trzecia w kolejce jest Francja, do której eksportowaliśmy towary o wartości 2,7 mld euro, wzrost o 34 proc. względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Podobnie jak w przypadku Niderlandów trafia tu głównie polskie mięso czy czekolada, ale także pieczywo i karma dla zwierząt.
Czwartym największym partnerem eksportowym Polski są Włochy, które zakupiły polskie towary o wartości 2,1 mld euro, co stanowi wzrost o 21 proc. Blisko 50 proc. eksportu do tego kraju stanowiły: papierosy, mięso wołowe, przetwory rybne oraz sery i twarogi.
Piątym w kolejności krajem jest nasz południowy sąsiad – Czechy. Eksport do tego kraju osiągnął w opisywanym okresie wartość 2 mld euro, o 34 proc. więcej niż przed rokiem. Czesi importują głównie polskie mięso drobiowe, pieczywo i wyroby piekarnicze oraz sery i twarogi.
Łącznie eksport na rynki wymienionych pięciu krajów (Niemcy, Niderlandy, Francja, Włochy i Czechy) wygenerował 20,5 mld euro, co stanowiło ponad 63 proc. wartości eksportu do krajów UE.
Nie tylko UE
Spośród państw spoza Unii Europejskiej najwięcej produktów rolno-spożywczych wywozimy do Wielkiej Brytanii. Eksport w tym kierunku przynosi 3,4 mld euro. To aż o 25 proc. więcej niż w 2021 roku. Na wyspy brytyjskie trafia głównie mięso drobiowe, przetwory mięsne, czekolada oraz pieczywo.
Polski eksport do Wielkiej Brytanii ustępuje jedynie temu do Niemiec. Mimo, że od kilku lat Brytyjczycy są poza UE, to wartość eksportu do tego kraju wciąż jest wyższa niż m.in. do Holandii i Francji – państw UE które, po Niemczech, są najważniejszymi partnerami handlowymi Polski.
Eksport do pozostałych państw spoza UE, w porównaniu do Wielkiej Brytanii, jest wciąż znacznie mniejszy, chociaż z roku na rok rośnie.
Następna pod względem wartości eksportu (865 mln euro) jest Ukraina. Do kraju tego wysyłamy przede wszystkim sery i twarogi, karmy dla zwierząt, kawy, czekolady i wyroby czekoladowe, jak również wodę, pieczywo i mięso wieprzowe.
Trzecim najważniejszym partnerem spoza UE są dla nas Stany Zjednoczone. W sumie kraj ten zaimportował w opisywanym okresie ubiegłego roku towary o wartości 713 mln euro – 30 proc. więcej niż przed rokiem. Była to głównie czekolada, a także ryby, mięso wieprzowe i przetwory mięsne.
Dwa następne państwa leżą na bliskim wschodzie. Pierwszym jest Arabia Saudyjska, nasz eksport do tego kraju osiągnął w ciągu 11 miesięcy 2022 roku wartość 482 mln euro. Stanowi to spadek względem 2021 roku o 0,5 proc. Do tego kraju eksportowaliśmy przede wszystkim papierosy, pieczywo i wyroby piekarnicze, pszenicę oraz sery i twarogi. Kolejnym krajem na liście naszych partnerów handlowych jest Izrael. Eksport do tego kraju wzrósł w ubiegłym roku o 40 proc. i osiągnął 368 mln euro. Do tego państwa wysyłamy przede wszystkim mięso wołowe, cukier i pszenicę.
Przedostatnim krajem w zestawieniu eksporterów polskich towarów rolno-spożywczych jest Norwegia. Wartość eksportu do tego kraju wyniosła 275 mln euro – więcej o 11 proc. niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Norwedzy kupują z Polski przede wszystkim papierosy, ziarno kukurydzy, karmę dla zwierząt i przetwory owocowe. Zestawienie zamyka jedyny kraj z Afryki – Algieria. Kraj ten zaimportował z Polski towary o wartości 234 mld euro – aż o 41 proc. mniej niż w 2021 roku. Algierczycy kupują przede wszystkim mleko zagęszczone i w proszku (aż 66 proc. wartości eksportu) oraz tytoń (26 proc.).