Spacer po plaży przy zachodzie słońca

Bon turystyczny ożywia polską turystykę

08.10.2025
Kamil Śliwiński
Czas czytania: 2 minut/y

Bon turystyczny, wprowadzony po pandemii, stał się kołem ratunkowym dla branży hotelarskiej i impulsem dla rodzinnych wyjazdów – w 2025 roku liczba turystów krajowych wzrosła o 6,4% r/r, do 4,64 mln w lipcu. Program motywuje do odkrywania Polski, wzmacniając lokalne gospodarki i więzi rodzinne. Czy to recepta na rozwój turystyki?

Bon: Wsparcie po pandemii

Bon turystyczny, wart 500 zł na dziecko do 18. roku życia (lub 1000 zł dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności), to narzędzie, które pomogło branży hotelarskiej po COVID-19. W 2025 roku, z katalogiem ponad 40 tys. obiektów na bonturystyczny.polska.travel, program wspiera noclegi i wyżywienie, wykluczając alkohol, by promować odpowiedzialny wypoczynek.

Bon turystyczny ma ogromne znaczenie, szczególnie w tym trudnym czasie po pandemii. Wiele rodzin decyduje się na wakacje w Polsce ze względu na bezpieczeństwo i właśnie dzięki tej formie wsparcia.

– mówi Małgorzata Gipsiak, dyrektorka generalna Arche Hotel Krakowska i Arche Hotel Geologiczna.

W lipcu 2025 roku turyści krajowi i zagraniczni wynieśli 4,64 mln osób (+6,4% r/r), z noclegami w obiektach powyżej 10 miejsc +13,6% w I kw., zbliżając się do poziomów sprzed pandemii.

Rodzinne wyjazdy zyskują

Bon zachęca do krajowych podróży – rodziny, wcześniej ograniczane przez koszty, odkrywają hotele zamiast kempingów. W dużych miastach, jak Kraków, goście łączą relaks z kulturą, a w uzdrowiskach – z historią.

Goście, którzy wcześniej wybierali kempingi lub prywatne apartamenty, przekonują się do hoteli. Dla wielu z nich to pierwszy kontakt z marką Arche, a bon staje się pretekstem do odkrycia nowego standardu wypoczynku.

– dodaje Małgorzata Gipsiak, dyrektorka Arche Hotel Krakowska i Arche Hotel Geologiczna.

Podlasie, z jego przyrodą i kulturą, zyskuje na popularności – bon wzmacnia regiony, gdzie turystyka to klucz do lokalnego rozwoju.

Gospodarczy impuls

Program wspiera hotele i pensjonaty, zwiększając rezerwacje i dłuższe pobyty. W 2023 roku Polacy wzięli udział w 52,2 mln krajowych podróży (+1% r/r), z 41% długookresowych. Bon, dostępny w 40 tys. obiektów, motywuje do odkrywania mniej znanych kierunków, budując gospodarkę lokalną.

To nie tylko pomoc ekonomiczna, ale też pewien rodzaj motywacji i nadziei – możliwość odpoczynku i zmiany otoczenia w bezpieczny sposób.

– podkreśla Małgorzata Gipsiak, dyrektorka Arche Hotel Krakowska i Arche Hotel Geologiczna.

Bon wzmacnia więzi rodzinne i zdrowie psychiczne, a gospodarkę – poprzez wydatki w restauracjach i atrakcjach.

Długofalowe wsparcie

Bon łączy ekonomię z socjalnym wsparciem – rodziny zyskują dostęp do wypoczynku, hotele stabilność. W 2025 roku, z rosnącym ruchem turystycznym (+16,2% przyjazdów w I kw.), program może ewoluować: lojalnościowe dodatki dla wielodzietnych czy kolonie dla dzieci.

Państwo powinno wspierać przedsiębiorców i rodziny w trudnych sytuacjach – to realna pomoc, która przynosi efekty.

– mówi Małgorzata Gipsiak, dyrektorka Arche Hotel Krakowska i Arche Hotel Geologiczna.

Czy bon turystyczny stanie się stałym filarem? Jego sukces to szansa na zrównoważoną turystykę rodzinną.

Masz temat, o którym powinniśmy napisać? Skontaktuj się z nami!
Opisujemy ciekawe sprawy nadsyłane przez naszych czytelników. Napisz do nas, opisz dokładnie fakty i prześlij wraz z ewentualnymi załącznikami na adres: redakcja@pkb24.pl.
REKLAMA
REKLAMA