Bon turystyczny ożywia polską turystykę
Bon turystyczny, wprowadzony po pandemii, stał się kołem ratunkowym dla branży hotelarskiej i impulsem dla rodzinnych wyjazdów – w 2025 roku liczba turystów krajowych wzrosła o 6,4% r/r, do 4,64 mln w lipcu. Program motywuje do odkrywania Polski, wzmacniając lokalne gospodarki i więzi rodzinne. Czy to recepta na rozwój turystyki?
Bon: Wsparcie po pandemii
Bon turystyczny, wart 500 zł na dziecko do 18. roku życia (lub 1000 zł dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności), to narzędzie, które pomogło branży hotelarskiej po COVID-19. W 2025 roku, z katalogiem ponad 40 tys. obiektów na bonturystyczny.polska.travel, program wspiera noclegi i wyżywienie, wykluczając alkohol, by promować odpowiedzialny wypoczynek.
Bon turystyczny ma ogromne znaczenie, szczególnie w tym trudnym czasie po pandemii. Wiele rodzin decyduje się na wakacje w Polsce ze względu na bezpieczeństwo i właśnie dzięki tej formie wsparcia.
– mówi Małgorzata Gipsiak, dyrektorka generalna Arche Hotel Krakowska i Arche Hotel Geologiczna.
W lipcu 2025 roku turyści krajowi i zagraniczni wynieśli 4,64 mln osób (+6,4% r/r), z noclegami w obiektach powyżej 10 miejsc +13,6% w I kw., zbliżając się do poziomów sprzed pandemii.
Rodzinne wyjazdy zyskują
Bon zachęca do krajowych podróży – rodziny, wcześniej ograniczane przez koszty, odkrywają hotele zamiast kempingów. W dużych miastach, jak Kraków, goście łączą relaks z kulturą, a w uzdrowiskach – z historią.
Goście, którzy wcześniej wybierali kempingi lub prywatne apartamenty, przekonują się do hoteli. Dla wielu z nich to pierwszy kontakt z marką Arche, a bon staje się pretekstem do odkrycia nowego standardu wypoczynku.
– dodaje Małgorzata Gipsiak, dyrektorka Arche Hotel Krakowska i Arche Hotel Geologiczna.
Podlasie, z jego przyrodą i kulturą, zyskuje na popularności – bon wzmacnia regiony, gdzie turystyka to klucz do lokalnego rozwoju.
Gospodarczy impuls
Program wspiera hotele i pensjonaty, zwiększając rezerwacje i dłuższe pobyty. W 2023 roku Polacy wzięli udział w 52,2 mln krajowych podróży (+1% r/r), z 41% długookresowych. Bon, dostępny w 40 tys. obiektów, motywuje do odkrywania mniej znanych kierunków, budując gospodarkę lokalną.
To nie tylko pomoc ekonomiczna, ale też pewien rodzaj motywacji i nadziei – możliwość odpoczynku i zmiany otoczenia w bezpieczny sposób.
– podkreśla Małgorzata Gipsiak, dyrektorka Arche Hotel Krakowska i Arche Hotel Geologiczna.
Bon wzmacnia więzi rodzinne i zdrowie psychiczne, a gospodarkę – poprzez wydatki w restauracjach i atrakcjach.
Długofalowe wsparcie
Bon łączy ekonomię z socjalnym wsparciem – rodziny zyskują dostęp do wypoczynku, hotele stabilność. W 2025 roku, z rosnącym ruchem turystycznym (+16,2% przyjazdów w I kw.), program może ewoluować: lojalnościowe dodatki dla wielodzietnych czy kolonie dla dzieci.
Państwo powinno wspierać przedsiębiorców i rodziny w trudnych sytuacjach – to realna pomoc, która przynosi efekty.
– mówi Małgorzata Gipsiak, dyrektorka Arche Hotel Krakowska i Arche Hotel Geologiczna.
Czy bon turystyczny stanie się stałym filarem? Jego sukces to szansa na zrównoważoną turystykę rodzinną.









