Amerykański bank zmuszał klientów do wykupowania niepotrzebnych im polis i przejmował ich samochody
Fifth Third Bank poinformował we wtorek, że w ramach ugody zapłaci 20 milionów dolarów kary nałożonej przez federalne Biuro Ochrony Finansów Konsumentów (Consumer Financial Protection Bureau – CFPB). Chodzi o niezgodne z prawem zmuszanie klientów do wykupowanie niepotrzebnych im polis ubezpieczeniowych i tworzenie przez ten bank fałszywych kont klientów.
CFPB oświadczyło, że nałożyło na bank karę za nielegalne pobieranie od klientów opłat za niepotrzebne im polisy ubezpieczeniowe. Szacuje się, że praktyka ta wyrządziła szkody ponad 35 tys. klientów. W ponad 1000 przypadków doprowadziła nawet do przejęcia pojazdu przez bank.
Fifth Third Bank żądał od pożyczkobiorców zapłaty za niepotrzebne im ubezpieczenie. W przeciwnym razie miały grozić im dodatkowe opłaty lub nawet przejęcie samochodu samochodu przez bank. Bank rekwirował pojazdy z powodu opóźnień w płatności, które było spowodowane pobieraniem przez bank niepotrzebnego ubezpieczenia
– podała agencja w oświadczeniu.
Za niezgodną z prawem działalność w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych bank musi ponadto zapłacić 5 milionów dolarów odszkodowania dotkniętym klientom. Agencja nakazała też bankowi „uprzątnięcie tych złych praktyk biznesowych”. W przeciwnym razie poniesie on „dalsze konsekwencje”. Grozi mu m.in. kolejne 15 milionów dolarów kary za praktyki zachęcające pracowników do tworzenia fałszywych kont klientów. Kary zostaną wpłacone na fundusz pomocy ofiarom CFPB.
To nie pierwsze działania, jakie agencja CFPB podjęła przeciwko Fifth Third Bank. W 2015 r. bank musiał zapłacić 18 mln dolarów poszkodowanym kredytobiorcom rasy czarnej i latynoskiej w związku z dyskryminacją cenową. Bankowi nakazano też zapłacić 3 miliony dolarów poszkodowanym konsumentom i 500 tys. dolarów kary za nielegalne praktyki związane z kartami kredytowymi.
MD